søndag, oktober 21, 2007

Å be Guds navn: EL ROI


I den forrige bloggartikkelen så vi på navnet Elohim. I dag skal vi ta for oss et annet av Guds navn, nemlig: El Roi, som betyr: Den Gud som ser meg. Det var en egyptisk trellkvinne, ved navn Hagar, som tiltaler Gud på denne måten, som El Roi. Det er også den eneste gangen navnet brukes i Bibelen. Hagar hadde satt sin lit til Israels Gud, og ropte til Ham i sin nød. Hun tjente for Sarai, Abrams hustru, og ble gravid med Abrams barn.. Du kjenner sikkert historien, slik den er gjengitt i 1.Mos 16. Etter at graviditeten er kjent blir hun plaget av Sarai, som forakter henne. Hagar flykter ut i ørkenen i sin dype fortvilelse. "Men Herrens Engel fant henne ved en vannkilde i ødemarken, ved kilden på veien til Sjur." (1.Mos 16,7) Herrens engel ber henne vende tilbake til hennes husfrue og underkaste seg henne. I samme øyeblikk gir han også denne det løftet at Hagars ætt skal bli "så tallrik at dens tall ikke skal kunne telles." Hagar får beskjed om at hennes barn skal kalles Ismael, "for Herren har hørt deg i din fornedrelse. Han skal bli som et villesel av et menneske. Hans hånd skal være vendt mot hver mann, og hver manns hånd skal være vendt mot ham. Han skal bo framfor alle sine brødres øyne," (v.9-12) Da er det at Hagar "kaller Herren ved navn, Han som talte til henne: 'Du-Er-Den-Gud-som-ser.' For hun sa: 'Har jeg da på dette sted virkelig sett Ham bakfra, Han som ser meg. Derfor er kilden kalt Lakai-Ro'i-kilden." (1.Mos 16,13-14) Hvilket herlig navn på Gud: Den Gud som ser meg! Det skal jeg prise og ære Ham for i dag.

Ingen kommentarer: