fredag, januar 13, 2017

Opprop om forbønn: Nå gjelder det å be for Israel!

Vi lever i svært spennende profetiske tider!

Fra flere av mine internasjonale forbønnskontakter kommer det nå sterke oppfordringer om å avsette førstkommende søndag til en spesiell faste- og bønnedag for Israel og fortsette frem til 20. januar. Jeg slutter meg til denne sterke oppfordringen og anbefaler dette til alle bloggens mange bedende venner.

På søndag samles representanter for 70 land i Paris under ledelse av Frankrike og den avgående Obama-administrasjonen til en fredskonferanse med en tostatsløsning på agendaen.

To dager senere, 17. januar, samles så FN's sikkerhetsråd og det er da svært sannsynlig at de vil samle seg om en ny resolusjon på grunnlag av møtet i Paris. Det er ikke vanskelig å se at en slik resolusjon vil bli en ny fordømmelse av Israel.

Og to dager etter dette, 20. januar, innsettes Donald Trump som USA's neste president. Han har varslet at noe av det første han vil gjøre er å flytte den amerikanske ambassaden til Israels hovedstad, Jerusalem.

Dette er ikke bare spennende dager for Israel, men for en hel verden, og for alle som er opptatt av Guds evige løfter til Israels land og folk. Den famøse FN resolusjonen som ble vedtatt ved juletider i 2016 handler jo om det bibelske kjernområdet Judea og Samaria, som blir kalt Vestbredden, og den østlige delen av Jerusalem. Nå kommer steg 2, og den kan gjøre Israel enda mer isolert.

Når jeg leser om møtet i Paris førstkommende søndag minner det meg sterkt om Salme 2 som virkelig er en profetisk salme for vår tid:

"Jordens konger reiser seg, og fyrstene rådslår sammen mot Herren og mot hans salvede. La oss sprenge deres bånd og kaste deres rep av oss!" (v.3)

Nå står kampen om Jerusalem og jødenes rett til sitt eget land. Det er nå vi må være våkne og be!

Her er et forslag til hvordan man kan be ved å bruke Guds eget ord:

1) Bruk Salme 83 når du ber. Der heter det blant annet: "Gud, ti ikke! Vær ikke stille og hold deg ikke i ro, Gud! For se, dine fiender larmer. De som hater deg, løfter hodet. Med svik legger de hemmelige planer mot ditt folk, og de rådslår mot dem du verner. De sier: Kom, la oss utslette dem, så de ikke mer er et folk, slik at ingen mer minnes Israels navn! For med ett hjerte rådslår de med hverandre, mot deg inngår de pakt ... La dem bli til skamme og bli forferdet til evig tid, la dem bli vanæret og gå til grunne! La dem kjenne at du alene, du som har navnet Herren, er Den Høyeste over all jorden." (v.2-6 og v.18-19)

2) La oss følge oppfordringen fra Salme 122,6: "Be om fred for Jerusalem" og be: "Våre føtter står i dine porter, Jerusalem! Jerusalem, du velbygde! Du er lik en by som er tett sammenføyd... La det gå dem vel som elsker deg! Må det råde fred innenfor dine murer, ro i dine saler! For mine brødres og mine venners skyld vil jeg si: Fred være i deg!" (v.2-3 og 6b-8)

La oss be for Israels regjering at den må gjøre det som er rett uten å miste motet og frykte når nå hele verden vender seg mot dem. "For jeg vil samle alle hedningefolk til krig mot Jerusalem ..."(Sak 14,2)

Jeg har skrevet en bok som gir en praktisk veiledning til hvordan du kan be for Israel og landene som omkranser Israel.



Den koster kr 98. Send meg en epost: bjornolav58@gmail.com så sender jeg den. Porto kommer i tillegg. Boken har et forord av direktøren til den norske avdelingen av Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem, Dag Øyvind Juliussen. Den anbefales også av Gordon Tobiassen i Ordet og Israel.

Ingen kommentarer: