fredag, mai 28, 2021

Når du blir redd ondskapen rundt deg


 Jeg husker en gang jeg sa til den hellige Porphyrios (bildet): "Jeg er redd for det som kommer, de stygge tidene." Han så forundret på meg og ga meg et raskt slag på hånden og sa: "Hvem kan skade deg, mitt barn, hvis du har Kristus i hjertet?"

Rett øynene mot Kristus

Du blir ikke en helgen ved å jage bort det onde. Glem det onde. Du bør faktisk rette blikket mot Kristus, og han vil redde deg. I stedet for å stå ved døren og lure fienden bort, forakt ham. Når du ser ondskapen nærme seg fra en retning, legger du litt oppmerksomhet mot noe annet. Så når det onde kommer til å fornærme deg, gi din indre styrke til det gode, til Kristus. Be: "Vår Herre Jesus Kristus forbarm deg over meg." Han vet hvordan du kan gi deg sin barmhjertighet og på den måten som er best for deg. Og etter at du er full av godt, vender du ikke lenger oppmerksomheten mot det onde. Med Guds nåde blir du god. Og da klarer ikke ondskapen å finne et sted å stå og forsvinner!                                                 .- 

Hl. Porphyrios

Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: