mandag, oktober 22, 2007

God gammeldags vekkelsesforkynnelse



I går ble jeg veldig oppmuntret! Jeg talte i Raufoss Baptistkirke på ettermiddagen, den første menigheten hvor jeg var pastor. Emnet for gårsdagens preken var: Den mann Gud velger, om kong Davids utvelgelse, fra 1.Sam 16. Om Guds utvelgelse som er så annerledes enn vår: "For Herren ser ikke slik et menneske ser. For mennesket ser på det ytre, men Herren ser til hjertet." (v.7) Jeg snakket om forskjellen mellom Saul og David, om hvordan Gud forkastet Saul, om hvordan Saul mistet salvelsen, men fremdeles levde i troen på at Gud var med ham. Jeg snakket om hvorfor David ble kalt "en mann etter Guds hjerte." Etter prekenen kom flere bort til meg og sa: "Dette var god gammeldags vekkelsesforkynnelse", "Jeg kjente igjen den gamle tonen." Intet kunne ha gledet meg mer! Jeg hører nok med blant de som kalles "de gammeltroende". Og jeg er nok en "vekkelsesforkynner" av det gamle slaget. Fremfor alt elsker jeg å undervise i Guds ord. Og i går, med fullsatt kirke, og en stor åpenhet for å forkynne Guds ord, så var det en fryd. Det var også så koselig å hilse på så mange kjente, og oppleve at vennskapet fortsatt er der. Det var også så fint å oppleve mennesker som virkelig hungrer etter Ordets forkynnelse. Onsdag denne uken skal jeg tilbake til denne menigheten, da skal jeg tolke den messianske jøden, Uri Marcus som kommer på besøk i regi av vår nystartede "Gjøvik og Toten Israelsforening."

Ingen kommentarer: