mandag, august 03, 2015

Moderne martyrer

Det er et ikon som ikke vil slippe tak i meg. Mine øyne har dvelt ved det i lengre tid. Jeg har forsøkt å legge det fra meg, men jeg må stadig se på det igjen.

Det er et koptisk ikon malt etter halshuggingen av de 20 kopterne i Libya. Flesteparten kom fra provinsen Minya i Øvre-Egypt. Som du ser er det 21 menn som er malt, men den ene har svart hudfarge. Han var fra Chad i Afrika og kom til tro på Jesus, når han fikk erfare det sterke vitnesbyrdet til de 20 kopterne som gav sine liv til Jesus. Da ville han bli som dem!

Over de sterke bølgene ses Kristus som vinker til dem, Han kommer til dem på det opprørte havet. Og på himmelhvelvingen englene som venter med martyrkronene.

Skulle ønske jeg eide et slikt ikon.

Nå bærer jeg bildet med meg i mitt hjerte.

Ingen kommentarer: