tirsdag, april 19, 2022

Slik vinner du et menneske for Jesus


Den ortodokse presten Gheronda Christodoulos (bildet) forteller i en av sine påskeprekener, om en berømt TV-journalist og filmproduser, som pleide å lage TV-intervjuer med folk fra ulike religioner. En dag kom han i snakk med en ortodoks munk som holdt til i et gresk-ortodoks kloster, og spurte ham om han kunne få intervjue ham. Munken sa ja til det.

- Kan jeg få stille det samme spørsmålet til deg innledningsvis som jeg har stilt til alle jeg har intervjuet de 30 årene jeg har holdt på med dette? La oss si at du kommer til en avsidesliggende landsby et sted i Afrika, hvor de som bodde der ikke hadde noen anelse om hvem du er: Hva ville du ha sagt til dem for å introdusere din tro?

Munken svarte uten betenkningstid: 

- Jeg ville ikke sagt noe som helst. Jeg ville ha bodd blant dem, arbeidet med mine hender og elsket dem.

TV-reporteren svarte forbløffet: - Det er første gang gang jeg på disse 30 årene jeg har hørt noen svare på denne måten. Jeg vil lære din tro å kjenne!

Ingen kommentarer: