lørdag, april 02, 2022

Tårer

I dag hørte jeg grågåsa, men jeg så ikke grågåstoget. Det er et godt og vakkert vårtegn. Men det har også vært mye tårer denne uken. En nær venns død har gått hardt innpå meg. Hun ble like gammel som jeg er blitt. Menneskelig sett så er det altfor tidlig. Det er noe forløsende å kunne gråte når man er lei seg! 

Det finnes mange slags tårer. Isak Syreren, min medvandrer, skriver om de tårer som kommer når vi er berørt av Den Hellige Ånd, her i min oversettelse:

"Det indre menneske bærer frukt gjennom tårer. Når du har nådd fram til tårenes land skal du alltid vite at din sjel har sluppet unna denne verdens fengsel, at den har satt foten på veien til den kommende verden og begynt å puste dens nye og herlige luft. Da begynner mennesket å gråte. For nå nærmer det seg det åndelige barnets fødsel. Nåden, som er alles mor, vil i sjelen føde et guddommelig tegn, for at sjelen skal kunne se den kommende verdens lys." 

Ingen kommentarer: