lørdag, oktober 28, 2023

Om å være føre var - også i Norge


 I går lyttet jeg til en tale av Corrie ten Boom (bildet), hvis familie reddet så mange jøder under 2.verdenskrig og som selv satt fanget i den beryktede konsentrasjonsleiren Ravensbrück under forferdelige forhold. Det var noe hun sa som gjorde slikt inntrykk på meg at jeg bestemte meg for å oversette det til norsk.

Corrie  ten Boom forteller om en afrikansk pastor som kom for å takke henne:

"Han var så takknemlig for at jeg kom il Rwanda for fem år siden. Du fortalte oss om hvordan Gud sørget for deg mens du satt fengslet. Vi likte budskapet du kom med, men det var så fjernt for vår virkelighet. Vi hadde ingen erfaring med å sitte i fengsel. Men så kom borgerkrigen. Jeg har vært i fengsel i to år, og mange av medlemmene i menigheten vår. Og alt du fortalte oss for fem år siden har hjulpet oss."

Dett slo meg: Dette er fjernt for vår virkelighet her i Norge, men kan plutselig bli en virkelighet også her. Det koster å følge Jesus.

Ingen kommentarer: