torsdag, mars 19, 2009

Kilden med det levende vannet



Når vi kom hjem fra vestlandet oppdaget vi at potteplantene våre så heller miserabel ut. Den hang med blomstene, og etter min vurdering var den allerede gått inn i dødsprosessen. Men jeg gjorde et forsøk på å vekke den til live igjen, ved å gi den vann.

Dagen etter stod den like fint.

Dette lille hverdagsbildet har talt slik til meg de siste dagene. Jeg er blitt påminnet om Jesu ord fra Løvhyttefesten i Jerusalem, slik de er gjengitt hos Johanne:

"Om noen tørster, han komme til meg å drikke. Den som tror på meg, som Skriften har sagt, fra hans indre skal det flyte strømmer av levende vann." (Joh 7,37-38)

Det er to ting i denne sammenhengen som er blitt viktig for meg:

1) Å komme til Jesus

2) Det er fra vårt indre strømmene med levende vann skal flyte.

Frank Mangs, som fikk lede så mange til Jesus, talte ofte om "det indre vannreservoaret", det som vi fikk i fødselsgave da vi ble født på ny. Da fikk vi Helligånden, og det er Helligånden som har det levende vannet. Det er ikke snakk om en død vannkilde, en som står der og tørker inn, men den er levende.

Det andre, som er mitt første punkt, er dette: Å komme til Jesus.

Det er ikke noe vi gjør èn gang, det gjør vi hele tiden.

Og Han er der for oss.

Det er i grunnen ganske så overveldende.

1 kommentar:

Anonym sa...

Et flott bilde av bølger i bevelgelse.

Er det tungsjøen som slår mot land?