lørdag, mars 14, 2009

Min elskede 50 år



I dag fyller min kjære kone, May Sissel, 50 år. Hun er født i Gjerdsetbygda, en idyllisk liten bygd som ligger mellom Isfjorden og Åfarnes i Romsdal. Her er høye snøkledde fjelltopper, og et idyllisk lite vann nedenfor barndomshjemmet. Vi traff hverandre i forbindelse med at May Sissel arbeidet i en kristen barnehage på Gjøvik, og giftet oss 28. mai 1982. Vi ble sammen i 1978, og forlovet oss i 1981. På forlovelsesdagen valgte vi Salme 32,8 som det ordet vi ville bygge vårt ekteskap på. Det ordet har fulgt oss i alle år, i gode og onde dager:

"Jeg vil rettlede deg og vise deg veien du skal gå. Jeg vil gi deg råd ved mitt øye."

May Sissel er ikke bare kona mi, men også min aller beste venn. Vi trives veldig godt i hverandres selskap. Det er blitt mange turer sammen, gjennom årenes løp, både innenlands og utenlands. Vi har mange felles interesser, og ikke minst binder troen på Jesus oss sammen. Å kunne be seg igjennom ulike ting en møter i livet, gjør at det er enda lettere å holde sammen. Det er noen som har sagt at den som ber sammen, holder sammen. Jeg tror det ligger en djup hemmelighet i dette. Felles humor er også viktig, og at man kan gråte sammen. Et godt ekteskap handler ikke minst om å bli sett og bli bekreftet.

Vi er også så heldige at vi har fått to fantastiske barn sammen.

Jeg er ganske sikker på at kong Lemuel tenkte på kona mi når han skrev det 31 kapitlet i Salomos ordspråk:

"En god hustru, hvem finner henne? For langt mer enn perler er hun verd.... Det finnes mange gode kvinner, men du overgår dem alle." (Ord 31,10 og v.29)

En bedre venn, partner, livsledsager kunne jeg aldri ha fått.

I dag og i morgen feirer vi May Sissel hjemme hos svigermor, med nærmeste familie rundt oss. Senere i år har vi invitert gode venner og øvrige familie til et selskap på Gjøvik.

Gratulerer med dagen, kjære elskede kona mi!

Nå er vi 50 begge to. Det innebærer vel at det går i 100!

4 kommentarer:

perlen sa...

jeg vil gratulere May Sissel med dagen.
Det er alltid så fint å lese bloggen din Bjørn Olav.Den er til stor velsignelse for meg og andre.

Anonym sa...

Gratulerar så mycket på din dag
kära MaySissel!Må Abrahams Isak och Jakobs Gud,omsluta både dej och din man,i Sina Händer!
Trevliga dagar önskar jag dej och din familj!
Karin

Anonym sa...

Gratulerer med dagen, May Sissel!
Jeg ønsker dere en flott bursdagsfeiring i Romsdalen. Ja, Gjersetbygda er virkelig en idyllisk plass på jord.

Må dere få mange gode år sammen i Herrens tjeneste!

Guds fred!

Stener

Anonym sa...

Gratulerer så mye med dagen

Ønsker deg og din familie de beste .

Salah