torsdag, februar 27, 2014

Lewi Pethrus om økumenikken

En god venn av meg gav meg følgende sitat av Lewi Pethrus (bildet) i går, og som fremdeles er svært tidsaktuelt. Pethrus svarer på dette på spørsmålet:

- Vilken är Din första reaktion, när Du hör ordet ekumenik?

- Jag har hört det ordet i så många år med en innebörd som jag väl känt till, som betydde att man skulle slå ihop de kristna och de skulle pruta av på sina övertygelser och blit ett i något slags utvattnad och urkramad kristendom. Det har jag aldri trott på, och det har jag öppet tilkännagivit.

Men, har jag sagt, jag tror på Andens enhet. Vi kan ha våra olika uppfattningar, om vi är trogna Gud och hans ord så langt vi förstår. Det är därför jag forsvarar andedöpta katoliker och kristna av olika slag, som har avvikande meninger från mig. Jag kan absolut inte döma dem, men jag är ett med dem genom Anden'.

(Fra boken til Ivar Lundgren: Lewi Pethrus i närbild, 1973, side 47)

Ingen kommentarer: