søndag, desember 31, 2006
Kampen for kirkens overleverte tro VI
Den andre artikkelen i Den apostoliske trosbekjennelsen lyder slik: "Jeg tror på Jesus Kristus, Guds enbårne Sønn, vår Herre, som ble unnfanget ved Den Hellige Ånd, født av jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfestet, død og begravet, for ned til dødsriket, stod opp fra de døde tredje dag, fòr opp til himmelen, sitter ved Guds, den allmektige Faders høyre hånd, skal derfra komme igjen for å dømme levende og døde." Plassen tillater ikke å gå inn på hvert enkelt ledd i den andre artikkelen. Men la meg ved denne anledningen her si følgende: Med apostolisk tro mener vi at "vi tror at Jesus Kristus er Guds evige Sønn som fra evighet er ett med Faderen (Joh 1,1-2). Da tiden var inne, tok han på seg en sann og fullstendig, men syndfri, menneskelig natur (Gal 4,4) da han ble unnfanget som et hellig barn i jomfru Maria ved et under av Den Hellige Ånd (Luk 1,35). Guds engel vitnet: "Det som er unnfanget i henne, er av Den Hellige Ånd" (Matt 1,20). Jesus Kristus er unik, for i ham er den sanne Gud og en sann menneskenatur forenet i én person, det hellige Gudmennesket. Han kalles Immanuel som betyr "Gud med oss" (Matt 1,23).
Vi tror at Jesus alltid eide hele guddommens fylde med all guddommelig makt, visdom og herlighet (Kol 2,9). Hans guddom viste seg da han gjorde under (Joh 2,11). Men mens han levde på jorden, sto han fram som tjener og fornedret seg ved å avstå fra å gjøre fullstendig bruk av sine guddommelige egenskaper. I løpet av denne tiden levde han som et menneske blant mennesker, måtte tåle lidelse og fornedret seg like til den skamfulle døden på korset (Fil 2,7-8).
Vi tror at Kristus steg ned til helvetet for å forkynne sin seier over Satan (1 Pet 3,18-19). Vi tror at han stod opp igjen fra graven med et forherliget legeme og for opp til himmelen der han er opphøyd og regjerer med makt over verden, med nåde i sin kirke og med ære i evighet (Fil 2,9-11). Vi tror at Jesus Kristus, Gudmennesket, ble sendt av Faderen for å gjenløse alle mennesker, dvs. kjøpe dem fri fra skylden og straffen for synden. Jesus kom for å oppfylle loven (Matt 5,17) slik at alle mennesker på grunn av hans fullkomne lydighet skulle bli regnet som hellige (Rom 5,18-19). Han kom for å bære "den skyld som lå på oss alle" (Jes 53,6) og kjøpe alle mennesker fri ved sitt offer for synden på korsets alter (Matt 20,28). Vi tror at han er Guds utvalgte stedfortreder for alle mennesker. Hans rettferdighet, hans fullkomne lydighet, blir godkjent av Faderen som vår rettferdighet, og hans død for synden som vår død for synden (2 Kor 5,21). Vi tror at hans oppstandelse gir oss full forsikring om at Gud har tatt imot den løsepenge som han har betalt for alle (Rom 4,25). Vi tror at "Gud var i Kristus og forsonte verden med seg selv, så han ikke tilregner dem deres overtredelser" (2 Kor 5,19). Vi tror at Jesus er "Guds lam som bærer verdens synd" (Joh 1,29). Guds barmhjertighet og nåde omfatter alle. Forsoningen i Kristus gjelder alle. Syndenes forlatelse er et fullbyrdet faktum som gjelder alle mennesker. På grunn av det Kristus gjorde i deres sted, har Gud rettferdiggjort alle mennesker, dvs. Gud har erklært dem ikke skyldige. Dette utgjør den faste, objektive grunnen for at synderen kan være sikker på sin frelse." (Sitert etter Den lutherske bekjennelseskirkes læregrunnlag)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar