mandag, desember 18, 2006

Ravner og profeter



Endelig løsnet det! Søndag kom brikkene på plass! Boken som jeg har gått "svanger" med en stund har fått sin tittel, og innholdet er mer eller mindre organisert - nå gjenstår selve skriveprosessen. Jeg er så takknemlig til Gud. Denne prosessen har tatt sin tid, og det har vært mye frem og tilbake, både når det gjelder form og innhold. Flere ganger har jeg måtte legge manus fra meg, og jeg har undret meg på om det ble noen bok ut av dette. Men slik er gjerne en skriveprosess. Det er mange ting som skal på plass. "Ravner og profeter" er en bok om den profetiske tjenesten i vår tid. Det står jo i Efeserbrevet at "Han gav noen til å være apostler, noen profeter, noen til evangelister, noen til hyrder og lærere." (Ef 4,11) Det er forskjell på profettjenesten eller profetembedet, og dette at alle kan profetere, som apostelen Paulus taler om i 1.Korinterbrev. Det er tjenesten eller embedet jeg kommer til å behandle i denne boken. Den tar utgangspunkt i profettjensten til profeten Elia. Jeg ser nærmere på hva det er som former og danner profetene, hva denne tjenesten går ut på, jeg ser på tiden Elia levde sammenlignet med vår, på Eliagenerasjonen Jesus snakket om, om forløpertjenesten blant annet slik døperen Johannes fungerte, om den forførelsen Jesabel representerer og hva som kjennetegner den profetiske forsamlingen. Jeg kommer også til å omtale vektertjenesten, som er en form for forbønnstjeneste, bønnevaker, bønnereiser og bønnemarsjer. Jeg er veldig takknemlig for forbønn i den prosessen jeg nå er i. Be om visdom, innsikt og beskyttelse. Og be om helse til å skrive. Be om at hjertet mitt må begynne å slå normalt igjen. Den siste boken min, "Å leve i bønn", som kom i sommer, ble nylig omtalt i avisen Dagen, både i form av en anmeldelse fra redaktør Johannes Kleppa og i en lederartikkel. Nå er snart første opplag utsolgt. Den første bønneboken jeg skrev: "Ved stille vann" kom i år i sitt andre opplag, og også den selger godt. Disse to bøkene kan kjøpes via www.frihet.no

Ingen kommentarer: