søndag, juli 01, 2007

Til minne om søster Phanuela


Med posten i går fikk jeg en vemodig melding. Tre dager etter sin 85. fødselsdag døde Mariasøster Phanuela, eller Anneliese Joerke, som hun het før hun ble en del av De evangeliske Mariasøstre i Darmstadt, Tyskland. Jeg møtte henne første gang en gang iløpet av 1970-tallet. Hennes sentrale undervisning om den første kjærligheten til Jesus, ble grunnleggende for min tro. Hun bar med seg noe friskt, rent og vakkert, og du visste med det samme at årsaken var at hun tilbrakte mye tid i stillhet med den hun elsket mer enn noe eller noen, sin Mester og Herre. Hun lærte meg betydningen av å leve i daglig bot og syndsbekjennelse, og betydningen av en daglig stille stund. Jeg kommer alltid til å huske hennes gode smil. Da jeg bodde noen dager på Kanaan i Darmstadt i fjor sommer, hadde jeg håpet å få treffe henne. Men hun var for syk til å kunne ta imot noe besøk. Men jeg sendte mine hilsener til henne gjennom en av de andre norske Mariasøstrene. Det var i 1953 at hun selv fikk kallet til å bli Mariasøster. Hun utførte sin tjeneste i søsterfellesskapet på mange forskjellige områder frem til hun i 1969 fikk et særlig kall til å grunnlegge i sentrum for Mariasøstrenes arbeid i Holbæk i Danmark. Dermed fikk hun ansvaret for Kanaanoppdraget i alle de nordiske land. I nesten 30 år utførte hun denne oppgaven med kjærlig hjerte og stor trofasthet. Fra og med 1999 fortsatte hun henne tjenesten på det vakre landområdet Kanaan i forbønn og sjelesorg. I de siste årene ble søster Phanuela stadig med avhengig av hjelp og pleie. På denne lidelsesveien ble hun fullendt av Herren. 25. juni i år døde hun. Sammen med en stor vennekrets i de nordiske landene minnes jeg henne med stor takknemlighet. Nå får hun oppleve det hun alltid lengtet etter. Hun får se Jesus, Ham som hun elsket. Når hun lukket sine trette øyne her på jorden, slo hun dem opp i evighetens verden og så inn i Jesu ansikt. I Jes 33,17 kan vi lese:
Dine øyne skal se Kongen
i Hans skjønnhet.
Søster Phanuela blir stedt til hvile i Mariasøstrenes egen bønnehage, 3. juli. Der hviler også grunnleggerne av De evangeliske Mariasøstre: Mor Basilea Schlink og mor Martyria Madauss (bildet)

Ingen kommentarer: