mandag, juli 16, 2007

Den store homobløffen


Jeg tror jeg skal telle på en hånd over mange ganger jeg kjøper Dagbladet årlig. Men i dag gjorde jeg det. Den liberale avisen med lesbisk redaktør, klemmer til med samme overskrift som denne bloggartikkelen på sin 1.side, og med to helsider inne i avisen Bakgrunnen er påstandene om at 20.000 barn i Norge vokser opp med homofile foreldre. Det er bare en bløff! Barne- og likestillingsminister Karita Bekkemellom bruker dette tallet i sin argumentasjon, det samme gjør stortingsrepresentant Karin Andersen, som nylig skrev en kronikk som ble publisert i mange av landets aviser. Og selvsagt: Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) viser til det samme tallmaterialet på sine nettsider. Men det blir likevel ikke rett for det. En av landets mest erfarne samlivsforskere, Turid Noack, har kartlagt hvor mange barn som vokser opp med homofile eller lesbiske foreldre. Hun sier: "Mellom 1993 og 2005 ble det født 97 barn hvor mor var registrert partner." Noack mener oppmerksomheten rundt homofile foreldre er "BETYDELIG OVERDREVET", for å sitere dagens Dagblad artikkel. Hun mener at tallet ikke er i nærheten av 20.000. Egentlig er det helt utrolig hvordan denne bløffen ikke er blitt avslørt av oppegående journalister tidligere. Ved å gjøre et enkelt regnestykke innser vi fort at 20 000 barn er en gedigen overdrivelse. I Norge finnes det ca 650 000 kvinner mellom 25 og 44 år. Det er primært denne aldersgruppen som bor med barn under 18 år. Hvor mange av disse kvinnene er lesbiske? Folkehelsas seksualvaneundersøkelse fra 2003 viser at én prosent av befolkningen regner seg selv som lesbisk/homofil. Én prosent av 650 000 betyr 6500 lesbiske kvinner. Dersom 20 000 barn hadde vært korrekt, ville det bety at alle lesbiske kvinner i den nevnte aldersgruppen har 3 barn hver, og at alle lesbiske par har 6 barn! Det skal bli spennende å se om tallet 20.000 likevel dukker opp igjen i kampen for den kjønnsnøytrale ekteskapsloven, eller om LLH fjerner desinformasjonen fra sine nettsider. Om de så ikke gjør driver de med bevisst feilinformasjon, og sprer løgn. Mest sannsynlig er det under 1000 barn i Norge som lever med homofile foreldre.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Unnskyld digresjonen, men dette blir jo en bloeff tilsvarende "forskningsmaterialet" som regner med over en halv milliard pinsetroende (pinsevenner og karismatikere) paa verdensbasis. Ifoelge samme tallmateriale befinner godt over 1 million seg i Norge.

Ogsaa "vaare" folk sprer jo bevisst desinformasjon, men utelater selvsagt tallmaterialet fra Norge fordi desinformasjonen da ville blitt gjennomskuet.

Bjørn Olav sa...

Jeg er skeptisk til mye av tallmaterialet som brukes. Når en ser nærmere på hvem som befinner seg i "sekkeposten" pinsekarismatisk, så jeg nylig i en brosjyre at man også regnet med Billy Graham i denne sammenhengen. Det synes merkelig for meg, all den stund Graham er medlem av First Baptist Church i Dallas, Texas. Denne menigheten avviser at nådegavene er for vår tid, og leser man Billy Grahams bok om Den Hellige Ånd, så vil man se at han har et annet syn på Åndens dåp enn det pinsekarismatikere generelt står for.

Bjørn Olav sa...

Ellers er det interessant å legge merke til at Dagbladets nettside ikke omtaler oppslaget i Dagbladets papirutgave i det hele tatt i dag.Skulle gjerne ha vært flue i Dagbladets redaksjon i dag, etter at papirutgaven kom på gaten.

Anonym sa...

Du verden. Av ovenstående konkluderer jeg at medier som Korsets Seier og Norge i Dag sprer løgn.

Dessuten lærer jeg at Dagbladets redaktør er lesbisk. Det visste jeg ikke. Pussig å lese slikt her.

Men om du tror det var opphisset stemning i Dagbladets redaksjon i går tror jeg du tar feil. Om du følger med på forsidesakene til papirutgaven vil du se at det er ganske vanlig at oppslaget ikke legges ut på nettet. Dette er ikke av redaksjonelle, men av kommersielle hensyn.

Bjørn Olav sa...

Det er da ikke noe nytt at redaktør Anne Aasheim har stått frem som homofil. I en rekke intervjuer har hun snakket åpent om dette.

Nå følger jeg ikke å veldig godt med på forsidene i Dagbladet. De interesserer meg sjeldent. Jeg husker at da Berlinmuren falt, så var oppslaget i Dagbladet:

Magne Raundalen: "La barna banne!" Det stod med krigstyper på førstesiden. Ikke en eneste linje om det dramatiske som skjedde i Europa, og som skulle få slike konsekvenser for tusenvis av mennesker. Men det er klart: Magne Raundalen og bannende barn var mye viktigere!

Anonym sa...

Geir sin digresjon,
gir grunn til ettertanke. Denne trang til gigantomani tror jeg er særdeles skadelig for oss som kristne - som av Paulus blir oppfordret til å være sanne, sindige, edruelige og pålitelige.
Dessuten er det ikke de høye tanker vi har om oss selv og vår virksomhet som skal være vitnesbyrdet. "Enhver akte den andre høyere enn seg selv"

Vi liker å imponere - men når kartet får helt andre proposjoner enn terrenget, slår det tilbake.

Jeg undrer meg på hva den egentlige gehalten i vekkelsesreportasjer er? For noen år siden skrev landets kristne aviser om stor vekkelse på Ogna - en bygd i nabolaget. Jeg snakket med folk på Ogna - og de hadde ikke merket noe til det - bortsett fra mange tilreisende til møtene i en tidsperiode.

I det hele å telle antall frelste synes jeg er underlig.... Om en regnet folk som ble døpt og tillagt menigheten - så er vi nærmere noe troverdig og interessant.

Leser forretsten i VL i dag at de har planer om å bygge verdens største kors i Nazareth. For meg synes det nær galskap. Det vil helt unødvendig provosere på jøder og muslimer. Hva er det vi gjør?

Ja,hva er det vi gjør?

PS
Arikkelen om Homobløffen ligger ute på nett i "Dagbladet Pluss"

Anonym sa...

Ja, hva Magne Raundalen mener fremstår som uvesentlig i de store sammenhenger. Det samme gjør vel talltriksing om barn i forhold til flomkatastrofen i Pakistan, eller at Russland trekker seg fra nedrustningssamarbeidet.

Men "homobløffen" selger nok bedre enn døende flomofre. Det er jo både du og jeg gode eksempler på. (Jeg kjøpte Dagbladet jeg også.)

Dessuten mener jo både du og jeg at det var viktigere å få tilgang på den "viktige" informasjonen Dagbladet kunne tilby oss, fremfor å gi våre tiere til de som ingenting har.

Rar verden vi lever i.

Bjørn Olav sa...

Ja, jeg er helt enig med deg, Per Arne, at det er altfor lett å vende seg bort fra det som virkelig er viktig. Det er ganske sjokkerende å se hvor sløv, og hardhudet og uberørt en kan bli, nettopp av alle medieoppslagene av verdens nød. Og når jeg nå skriver "en kan bli", så er det meg selv jeg tenker på. Hva gjør vi med all denne likegyldigheten?

Anonym sa...

Hvis man skal ta det gennerelt så er det vel snakk om en selvvalgt "forherdelse".

Jeg har en venninde som boikotter coca-cola, McDonalds etc. på bakgrunn av deres dypt uetiske handlinger.

Andre ting er mengden kjøtt. Mye av grunnen til at det ikke er nok mat i verden er at vi i vesten spiser for mye kjøtt, men det er ikke stor reduksjon som skal til for å rette det opp (en gennerell reduksjon på 10% ville vært revolusjonerende).

Kuer bevarer som kjent bare 10% kornet de spiser.

Vi reduserer altså ressursene med en tiendel når vi spiser kjøtt.

Det er ikke slik at jeg ikke er enig i at de bør boikottes, jeg bare velger å ikke bry meg, og har altså valgt min forherdelse.

Jeg har faktisk full mulighet til å gjøre de rette valgene, og det ville strengt talt i de fleste tilfellene ikke kostet meg så mye.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Bjørn Olav sa...

Bloggadministrator har endret den siste setningen i den anonymes innlegg:

Det er nok heller ikke mange av oss som kan kalle oss "barmhjertige samaritanere" for når vi ser nøden gjør vi som de andre og går forbi fordi vi tenker det samme som dem.

Det er så mye nød at vi ikke kan hjelpe alle. Vi har ikke tid, og at det ikke gjør noen forskjell i det store bildet om vi engasjerer oss.

Er det forskjell på de som gikk forbi personen langs veien, og vi som ser nøden på TV (strøket,og endret til),og ikke gjør noe med det?

Bjørn Olav sa...

Nå har vi vel beveget oss langt utenfor tema for denne bloggartikkelen. Jeg tar gjerne dette tema opp i en annen artikkel senere. Tema passer godt inn i en kommende serie om Bergprekenen. Men takk for verdifullt innspill. Vi trenger alle å bli utfordret på en enklere livsstil, og på avholdenhet og nøysomhet. Dette er alle kvaliteter som hører med til Gudsfrykten.

Anonym sa...

Jeg beklager, og tar på meg ansvaret for at temaet "homobløffen" kom inn i skyggen.

Men jeg ser frem til dine tanker rundt kristen etikk og fattigdommen i verden.

Din blogg er herved lagt til i favoritter, og jeg venter.

Anonym sa...

Digresjonsdigresjon

Digresjoner kan ofte være interessante.

De fineste naturopplevelsene får jeg altid når jeg går meg bort :)