fredag, juli 20, 2007

Sterk forkynnelse av det korsfestede liv


I går kveld (torsdag) ble jeg både velsignet og utfordret av å lytte til Malcom Hedding's (bildet) tale ved åpningen av sommerstevnet til Internasjonale Kristne Ambassade Jerusalem, på Hedmarktoppen. Hans tale var overraskende, fordi den ikke handlet om Israel og endetiden, noe som man kanskje ville forvente i denne sammenhengen. Nå har jeg hørt Malcom Hedding en rekke ganger tale over dette emnet, og jeg deler mange av hans synspunkter. Men i går talte han om de gaver Gud har gitt den enkelte av oss, og hvordan denne gaven både er en velsignelse, men samtidig en veldig utfordring som kan ødelegge oss, om den misbrukes. Hedding talte om at vi alle har sprekker, som gjør at vår kjødelige natur kommer frem i dagslyset, og slipper vi disse kreftene til kan de ødelegge oss. Vi på passe oss så vi som tror vi står, ikke faller. Blant de mange skriftsteder han brukte for å begrunne sin tale, henviste han til Gal 6,3-5: "For om noen mener om seg selv at han er noe, når han ikke er noen ting, bedrar han seg selv. Men la hver enkelt prøve sitt eget verk, og så skal han ha sin ros etter det han selv er, og ikke etter det andre er." Hedding gav en rekke eksempler fra Guds ord, på mennesker som Gud hadde gitt gaver, som enten lykkes eller mislykkes. De som lykkes var de som ikke stolte på egne menneskelige krefter, men tillot Gud å gjøre sitt verk i seg, og ikke bare så sin svakhet, men våket over det som kunne bringe dem til fall. Det er sjeldent jeg har hørt slik hellighetsforkynnelse som den Malcom Hedding gav oss denne kvelden. Et veldig ransakende budskap, som bringer oss til korset. Derfor var det så flott at vi kunne synge mange av de gode, gamle sangene om Jesu Kristi kors etterpå. Lovsangskoret til Sannhetens Ord Bibelsenter, førte oss inn i lovsangen og tilbedelsen av Jesus. Får jeg det til skal jeg prøve å få med meg Lars Enarsons bønneseminar fredag morgen.

Ingen kommentarer: