tirsdag, januar 06, 2015

Lev hver dag!

'Jeg forsøker å leve i nuet og akseptere realitetene slik de er - realitetene med hensyn til min kropp og min ånd, realitetene i fellesskapet jeg tilhører, realitetene i skaperverket og verden vi lever i. I dag skinner sola og det er kaldt; i går regnet det og var kaldt. Aksepter hver dag, hvert øyeblikk som kommer - de ulike årstidene - og snart blir det vår.

Så har vi kroppens årstider. Før eller senere vil noe skje med meg - en ulykke, sykdom, eller jeg bare blir svakere, går saktere, ikke er i stand til å lese eller skrive, ikke lenger kan tale.

Jeg skal si dere sannheten: jeg undrer meg ikke så mye over morgendagen. Lev heller bra i dag. Hver årstid er vakker på sin måte. Jeg har styrke for i dag, og forhåpentligvis også for i morgen. Hvorfor kaste bort tiden med å stille spørsmål eller gruble? Skriv et brev til meg når jeg er 86 - så skal jeg fortelle deg hvordan jeg føler meg da!'

Jean Vanier (bildet)

(Oversatt fra The Globe and Mail', mars 2009)

Ingen kommentarer: