tirsdag, januar 13, 2015

Når radikaliteten i etterfølgelsen blir bortforklart

Den nye nådelæren som forfektes i en del kristne sammenhenger gir seg utslag i mange slags underlige villfarelser.

På et samtaleforum for bibelske spørsmål hevdet en av disse nye nådelærerne følgende: 'Dette med å ta opp sitt kors (bære sin egen forbannelse) og følge Ham var vel før korset'.

Med et lite pennestrøk har vedkommende som skriver nullet ut radikaliteten i etterfølgelsen av Jesus. Den gjelder ikke lenger.

Hva var det Jesus sa: 'Så sa han til alle: Om noen vil følge etter meg, så må han fornekte seg selv og hver dag ta sitt kors opp og følge meg. For den som vil berge sitt liv, skal miste det. Men den som mister sitt liv for min skyld, skal berge det'. (Luk 9,23-24)

Hvem er det Jesus taler til? 'Så sa han til alle'. Altså ingen unntak. Ordene er ikke rettet til noen bestemte mennesker, men til ALLE som vil følge Ham, uten unntak.

Når skal dette skje? 'Hver dag'.

Hva er det som kreves for å følge Jesus?

1. At man fornekter seg selv.
2. At man tar opp sitt kors.

Dette mener altså de nye nådelærerne ikke gjelder lenger. Om ikke disse ordene gjelder så gjelder vel heller ikke noe annet av det Jesus sa eller lærte før korset. Da kan vi i grunnen nulle ut de fire evangeliene og si som disse at dette hører til tiden før forsoningen. Det betyr i praksis at ikke noe av det Jesus underviser om i Bergprekenen eller noen av lignelsene har noen som helst betydning for oss.

Men slik er det selvsagt ikke. Det vil jo bety at vi mister all den undervisningen Jesus gav oss om Guds rike, det riket Han var kommet for å bringe inn i verden. Problemet i dag er at vi ikke forkynner Evangeliet om Guds rike. Hadde vi gjort det ville Norges kristenhet sett annerledes ut. Da ville mange flere ha tatt Jesu ord på ramme alvor, slik våre kristne trossøsken i de land hvor kristne blir forfulgt, gjør. For dem er Jesu radikal om radikal etterfølgelse ramme alvor. Hver eneste dag betaler de en høy pris for å følge Jesus, slik mennesker har gjort siden urkirkens dager som har tatt Jesus på ordet, og ikke bortforklart dem.

Og for å si til den som skrev dette: Å bære korset har aldri handlet om 'å bære sin egen forbannelse', men om å legge ned sitt liv, sitt eget - det Jesus kaller 'å fornekte seg selv'. Tenk det - midt oppe i all forkynnelsen av 'nåde' kalles vi til å fornekte noe: oss selv.

1 kommentar:

Frank sa...

Så enig med deg Bjørn. Bra at dette kommer frem. Frank