lørdag, august 17, 2019

Vi er på pilegrimsreise

Løsrivelse forbindes ofte med å gi slipp på noe som er godt. Men noen ganger betyr det å slippe noe vondt. Du kan bli knyttet til dtt eget hat. Så lenge du søker gjengjeldelse, er du naglet til fortiden din. Undertiden virker det som om du vil miste deg selv sammen med hevnen og hatet. Du står der med knyttneven, stengt for den andre som vil forsoning.

Å be betyr først og fremst å ta imot Gud, som alltid kommer til oss på nye og uventede måter. Gud lar seg dypt bevege, og hans hjerte er større enn mitt. Bønn for Guds ansikt, han som alltid er ny, gjør meg åpen og mottakelig og fri. I bønn er jeg stadig underveis, på pilegrimsreise. På veien møter jeg stadig flere mennesker som kan vise meg noe om ham jeg søker. Jeg kan alltid være sikker på at jeg har nådd Gud. Men jeg vet at han alltid er ny og at det ikke er grunn til å frykte.

- Henri Nouwen i 'Du er elsket', Luther forlag 2019, side 246

Ingen kommentarer: