torsdag, juni 26, 2008

Mennesker som påvirker oss til å leve for Gud



Du har sikkert lagt merke til at Jesus ganske ofte henviser til personer fra Det gamle testamente. Han viser til Abel, Noa, Abraham, Lot, Isak, Jakob, Moses, David, Abjatar, Salomo, Elia, Elisja, Jesaja, Daniel, Jonas og Sakarja. Og det er gode grunner for at Jesus gjorde det.

Mennesker setter nemlig spor etter seg, og kan være eksempler for etterfølgelse. Jeg leste et ord fra Jobs bok i går som sier noe om nettopp dette: "Spør bare de framfarne slekter og gi akt på det som deres fedre har gransket ut. For vi er fra i går og vet intet, en skygge er våre dager på jorden." (Job 8,8-9) Dessverre er det ikke slikt vi gjør lenger. De gamle verdsettes ikke, til tross for deres erfaring med å gå troens vei. Det som gjelder i mange forsamlinger i dag er dyrkelsen av de unge og det som er trendy.

Jeg holder på å lese en meget god bok for tiden. Den er skrevet av min gode venn Günter Krallmann (bildet). Krallmann er kanskje mest kjent for boken "Forberedelse for vekkelse", som ble distribuert i forbindelse med årets nasjonale bønn og faste kampanje. Men tyske Günter Krallmann, som har vært misjonær i Afrika og som er en av verdens fremste kjennere av vekkelseshistorien har også skrevet boken: "Fra mulighet til myndighet" med undertittelen: "Ti nøkler til lederutvikling på Jesu vis". Boken ble i 2002 utgitt av Prokla Media. Jeg anbefaler den på det varmeste til dem som enten har et lederansvar i en menighet, eller som vil skaffe seg solid bibelsk undervisning om de ulike tjenestegavene og deres funksjon.

I boken presenterer Krallmann en liste over personer som har betydd mye for hans eget liv og tjeneste. Listen er interessant på mange måter, og for egen del ser jeg at den samsvarer med listen over personer som også har hatt stor innflytelse i eget liv. Her følger listen:

John Welsh (ca 1570-1622) En autoritet i bønn.

N.L. grev Zinsendorf (1700-1760) Kjærlighet til Jesus

John Wesley (1703-1791) påvirke en nasjon for Gud

David Brainerd (1718-1747) lengesel etter Gud

Christian Friedrich Schwartz (1726-1798) bære frukt for Gud

Adoniram Judson (1788-1850) villighet til å lide for Kristus

Charles Grandison Finney (1792-1875) vekkelseskraft

Asa Mahan (1799-1889) seirende liv i Kristus

George Müller (1805-1898) tro

Robert Murrey M'Cheyne (1813-1843) hellighet

John G. Paton (1824-1907) målrettet for Gud

Andrew Murray (1828-1917) hvile i Kristus

William Booth (1829-1912) dele hele evangeliet

J. Hudson Taylor (1832-1905) misjonsstrategi

Dwight L. Moody (1837-1899) overgivelse til Gud

John Hyde (1865-1912) bli en bønnens mann

James O. Fraser (1886-1938) forbønn og framgang for misjon

Sadhu Sundar Singh (1889-ukjent) Kristuslikhet

John Sung (1901-1944) iver for Gud

Günter Krallmann nevner også kvinner som har satt spor etter seg hos ham: Madam Guyon, Elisabeth Fry, Ann Judson, Cathrine Booth, Mary Slessor, Amy Carmichael, Ira Schudder, Mildred Cable, Corrie ten Boom og mor Theresa.

Jeg skal sette opp en egen liste senere, over de som har betydd mye for min egen åndelige utvikling. Bidra gjerne med din liste i kommentarfeltet.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har satt opp min liste over de bøkene som har betydd mye for min egen åndelige utvikling. Mulig at andre bøker også kunne vært nevnt, men her er iallefall mine utvalgte.

Melody Green og David Hazard:
No compromise - Keith Green`s livshistore.

Paul Hattaway: Den himmelske mannen

E.G. Carrè: JOhn Hyde - en bønnens apostel

Peter Halldorf: Drikk dypt av Ånden

Fred A. Hartley III: Alt ved bønn

Günther Krallmann: Fra mulighet til myndighet

R.A. Torrey: Bønnen

En ukjent kristen: På kne for Gud.

David Wilkerson: Lengter du etter mer av Jesus?

Bjørn Olav Hansen: Å leve i bønn

Bjørn Olav Hansen: Ved stille vann

Pete Greig: Red Moon Rising

Sergio Scataglini: Guds hellige ild

Wesley L Duewel: Beveg verden ved bønn

Jack Frost:Experiencing the Father`s Embrace

Jeg håper at mange av bloggens lesere vil bidra med sine lister. Det skal bli interessant og sammenligne hverandres lister. Kanskje det er noen bøker som er gjengangere på flere av listene. Og så blir vi gjort oppmerksomme på andre "ukjente" bøker.

Stener

Anonym sa...

Husker ikke alle boktitlene, men tar med navnene på dem som har betydd mye for meg:

Michael Molinos - The spiritual Guide
Andrew Murray - Vente på Gud
David Wilkerson- alt
AW Tozer
John bevere - Så sier herren, gudsfrykt, nærmere Gud.
Charles Finney - diverse taler
David Yonggi Cho - Fourth dimension
Corrie ten Boom
Basilea schlink
Sadhu sundar singh
William Booth - Visjoner
Jack Hayford - Kraft og velsignelse
Kenneth Hagin - (ikke alt, men liker godt en del av det han skriver om tro)
Phillip Yancey - spesielt Nådens Gåte
Edin Løvås - alt
Hannah Pershall Smith - Et lykkelig liv
Charles H. Spurgeon
Smith Wigglesworth
Mor Theresa - Come be my light
Andrew wommack

Sikkert flere, men kommer ikke på flere nuh...

Morten Tobiaz

Bjørn Olav sa...

Her følger min bokliste, i uprioritert rekkefølge:

Emil Gustafson: Samlede skrifter.

Bo Giertz: Steingrunnen

En munk fra Østkirken: Enkle betraktninger over Frelserns skikkelse

Father Matta El-Meskeen: Orthodox Prayer life. St.Vladimir Press

Father Matta El-Meskeen: Enhet ger liv.Silentium

Isak Syriern: Landet där tankarna funnit ro. Silentium

Broder Charles av Jesus: Texter, Meditationer och brev. Artos forlag

Peter Halldorf: Hädanefter blir vägen väglös. Pilgrim

Eberhard Arnold: Inner Land. A guide into the heart and soul of the Bible. Plough Publishing House

Hjalmar Ekström: Den stilla Kammaren.Artos

Hjalmar Ekström: Den fordolda verkstaden. Artos

Ulrika Ljungman: Gud - och intet mer. Artos

Madame Gyuon: Bönen. Artos

Watchman Nee: Det normale kristenliv. Logos

Brother Ramon: Praying the Jesus prayer together.

Brother Ramon: The Flame of Sacred love.

Tomas Sjödin: Når trærne mister bladene, blir utsikten fra kjøkkenvinduet bedre

Tomas Sjödin: Reservekraft

Arkimandrit Sofrony: Anteckningar om det inre livet. Artos

Arikimandrit Sofrony: Den Helige Starets Siluan. Artos

Arkimandrit Sofrony: Vi skall se Honom sädan Han är. Artos

DeVern F.Fromke: Guds evige hensikt. Logos

Broder Laurentius: Å venne seg til å leve nær Gud

Gregorios av Nyssa: Mose Liv

Dietrich Bonhoeffer: Lydighetens vei

Dietrich Bonhoefer: Et liv i fellesskap

Peter Halldorfs bøker: Hellige Røtter og Sandens sønner har betydd mye for meg.

Colleen Towensend Evans: Livet i vintreet. Logos

Arthur Wallis: Rain from Heaven

Harry Månshus: En strålende arv - om liv og vekkelse i Norden

Harry Månshus: Shalom jord

David Watson: Du er min Gud

David Watson: Frykt ikke for noe vondt.

M. Basilea Schlink: Usporlige er Hans veier og Gud fullfører sitt verk.

M. Basilea Schlink: Jesus den eneste

Frank Mangs: Høyst personlig, del 1-3

A.W Tozers bøker har spesielt vært til stor velsignelse i mitt liv, og kanskje allermest hans bok Gudslängtan. Det samme med alle bøkene til Andrew Murray. En annen er Leonard Ravenhill. Og David Wilkersons: Lengter du etter mer av Jesus, samt E.G. Carre: John Hyde - en bønnens apostel. Og sist men ikke minst: Jack Frost: Experiencing the Fathers embrace.

Anonym sa...

BjornOlav,du nämde om en bok av Isak Syrenen,som heter ;Landet där tankarna finner ro.Var kan man få tag på den boken?Den verkar vara intressant.Är det en diktsamling,eller?
Karin

Bjørn Olav sa...

Isak Syriern levde trolig på 600 tallet, først som munk, senere som eneboer i fjellområdene i det som i dag er Kurdistan. En kort tid var han biskop i Ninive. Det er snakk om en liten bok, med små stykker. Hos Isak finner du en kjærlighet til alt det skapte, til menneskene, dyrene, hele kosmos. Boken må leses s-a-k-t-e. Den har fulgt meg i mange år. Ikke alt som står her kan jeg være enig i, men mye av dette er dyp åndelig visdom.Den nye utgaven er utgitt av Silentium forlag, Nya Slottet Bjärka Säby, 590 55 Sturefors. Epost: silentium@beta.telenordia.se

Anonym sa...

Her er min liste:

Corrie ten Boom: Landstryker for Herren.

Luthers lille katekisme

Rosenius: Husandaktsboken

Rosenius: Veiledning til fred

Yancey: Den Jesus jeg ikke kjente

Ole Anders

Bjørn Olav sa...

Jeg glemte å nevne at Henri Nouwens og Jean Vaniers bøker har betydd mye for meg.

Anonym sa...

Ved siden av Bibelen tror jeg det er en bok som har betydd mest for meg og det er Henri Nouwens bok Den bortkomne sønnen vender hjem.

Roger

Anonym sa...

Det var en veldig oppmundrende blog denne her, men evighets verdi.

Spendende å se at andre også leser bøker som mange ikke har hørst om, her tenker jeg spesielt på de 2 første på min liste.

Jeg er ved å lese Günters bok nå "fra mulighet..." den er fyll av nyttig visdom fra Guds ord. Jeg traff ham på et leder seminar i nord Norge for et par måneder siden.

Jeg mødte Armin Gesswein før han døde, denne ene anledning gav meg bønnebrenn slik at jeg forpliktede meg til å lede bønne arbeide fast i 4 år og brennen er ikke død endda =o) Jeg traff Fred Hartley for et halvt år siden og det var veldig inspirerende å se hvordan han setter trepinnne med Guds ord i jorden rundt om i verden og proklamere jorden tilbake til Gud og samtisig forkynner til Hans ære.

Jeg har truffet Rhonda Hughey ved at par anledninger på konferanse i Tromsø og mener hun har fatt i noe vesenligt i forkynnelsen.

Einar Lundby & Magnus Malm har en evne til å peke på de grunnligende sanhetter på en gjennomgripende og grundig måte og som går der ut på dypet av menneskets utfordringer på en slik måte at de selv må ha været der.

• Broder Laurentius: Å venne seg til å leve nær Gud
• En munk fra Østkirken (Lev Gillet): Jesus - Enkle betraktninger over Frelserens skikkelse
• Armin Gesswein
• Günther Krallmann: Fra mulighet til myndighet
• Rhonda Hughey – Desperat etter Hans nærvær
• Einar Lundby
• Magnus Malm - Veivisere
• Charles H. Spurgeon The Desire of the Soul in Spiritual Darkness (http://www.sermonaudio.com/sermoninfo.asp?SID=1025019503)
• Stanley & Clinton – Connecting, the mentoring relationships you need to succeed in life
• W.A. Tozer - the attributes of God

Gud velsigne denne blog!