fredag, august 30, 2013

Kopterne tilgir og vil ikke hevne de ødelagte kirkene

Koptiske kristne ønsker ikke å ta hevn etter at islamister har satt vandalisert og satt fyr på over 60 kirker den siste tiden.

'Jeg sier til islamistene som angriper oss at vi ikke er redd for volden de utsetter oss for, eller ønsket om å utrydde oss', sier Botros Fahim Awad Hanna, som er erkebiskop i Minya, og legger til:

'Jeg er sint på de som har ødelagt kirkene våre, men jeg har medlidenhet med de som angriper oss, for de er hjernevasket'.

Minya er den byen i Egypt som kanskje er hardest rammet av terroren mot de kristne. Det er her flest kirker er brent ned av hatefulle Morsi-tilhengere og tilhengere av Det muslimske brorskapet.

Mange av Morsi-tilhengerne anklager de kristne for å ha forvoldt at han måtte gå av som Egypts president.

Til Time Magazine sier Miriam Nagi, som har tilbrakt de siste ukene med å gjøre rent i den ødelagte kirken hun tilhører i byen Assuit:

'Terroristene klarte å ødelegge kirken min, hjemmet mitt og folket mitt, men Gud vil overvinne Det muslimske brorskapet'.

Ingen kommentarer: