torsdag, juli 13, 2017

Megakirkepastor ble husmenighetsleder

Fra første stund jeg hørte Francis Chan (bildet), for en god del år siden, kjente jeg en djup respekt for en mann som levde det han preket. Når han nå forteller hvorfor han forlot pastorjobben i mega-kirken han har betjent, har jeg ikke mindre respekt.

Francis Chan er så langt jeg kan se hel ved.

"Jeg ble frustrert," sier han på sin Facebook-side. "I følge Bibelen har hver eneste en av disse menneskene (han refererer til menigheten Cornerstone Church i Simi Valley i California, USA) en overnaturlig gave som det er meningen de skal tjene Kristi kropp med. Hit kommer 5.000 mennesker hver uke for å høre min gave, se min gave. Så bortkastet! Så begynte jeg å tenke på hvor mye det koster å drifte dette. Millioner av dollars?"

Så legger Francis Chan til:

"Gud, du ønsket deg en menighet som har kjent for sin kjærlighet. Du ønsket en gruppe av mennesker hvor alle gir uttrykk for sine gaver ... Vi er en kropp. Jeg er et medlem, kanskje jeg er munnen, men hvis munnen er den eneste tingen som fungerer?"

Francis Chan snakker åpent om faren for stolthet som følger en slik posisjon, og særlig etter at hans bok 'Crazy love' kom ut. Bildet av ham var på førstesiden av kjente magasiner, og han ble invitert til de store konferansene:

"Jeg freaket fullstendig ut. Men jeg likte det også. Samtidig var det noe i meg som lengtet tilbake til den personen jeg en gang var. Alt det du sa du hatet, Gud, det er meg akkurat nå! Jeg må vekk herfra. Jeg er i ferd med å miste min sjel."

Nå gjør Francis Chan noe helt annet. Han leder et arbeid som kalles: "Vi er menigheten". Den består av en gruppe på 30 ulønnede pastorer som er pastorer for omlag 15 ulike husmenigheter i et område av San Francisco. Det er meningen at hver av disse gruppene skal være små, slik at det kan bygges et virkelig fellesskap hvor nådegavene kan komme i funksjon.

"Vi er noen få hundre mennesker. Alle vokser i troen og alle er forpliktet på å lese denne boken (Bibelen) og bry seg om hverandre. De møtes i deres hjem, de studerer, de ber, de tar seg av hverandre. De er i ferd med å bli menigheten, og jeg elsker det!"

Ingen kommentarer: