søndag, januar 24, 2021

Ber Gud stanse utbyggingen av nytt atomanlegg




I de 55 årene Tim Fox har feiret gudstjeneste St.Peter-on-the-wall har hans eneste naboer vært en bondegård og et skur for fugletittere. Nå er de rolige omgivelsene til saltmyrene og Essex-sjøveggen ved Bradwell-on-Sea truet av en ny ankomst: et viltvoksende atomkraftverk, Bradwell B.

Det er avisen The Guardian som skriver dette i sin internasjonale utgave.

Hvis alt går etter planen, vil den ranglistede St. Peter-on-the-Wall, bygget i et forlatt romersk fort omkring år 660 under den saksiske bosetningen i Storbritannia, være et ideelt sted å se 10 600 bygningsarbeidere som bygger atomreaktoren. . "Foreldrene mine tok meg hit i 1965 da jeg var fire år, og jeg kan ikke huske en tid da jeg ikke har kommet hit," sier Fox. "Hvis de bygger kraftstasjonen, vil det ha en ødeleggende effekt på oss - jeg tror ikke vi vil være i stand til å overleve konstruksjonen."

Fox er medlem av en kristen kommunitet kalt Othona, grunnlagt av en RAF-kapellan etter andre verdenskrig, og oppkalt etter det romerske fortet som kapellet ble bygget på, selv om de fleste ruinene er blitt svelget av havene rundt Blackwater elvemunningen.

"Vi har rundt 700 medlemmer i Essex," sa Fox, senterleder i Othona. "Det er intet hierarki og ingen begrensninger. Alle som vil lede kan ta den daglige gudstjenesten. Det kan være å lese litt poesi eller meditere - alt så lenge det ikke tilskynder til hat eller krangling. Det er åpent for mennesker i alle trosretninger og ingen. ”

Selv om Othona tar imot besøkende, utvides ikke den generøsiteten til EDF Energy og China General Nuclear Group (CGN), det fransk-kinesiske konsortiet bak Bradwell B-prosjektet. "Jeg vet at dette må være på dørstokken til noen, men det virker for meg at atomkraft ikke er veien å gå," sa Fox. - Fornybar energi blir billigere, og det er to vindparker her. Dette er den tørreste delen av England - du kan sette en solfarm her. "

Nå ber dette fellesskapet om at anlegget må stanses. La oss stå sammen med dem i bønn om at Gud bevarer både det vakre fredfulle landskapet, og det unike fellesskapet og kirken.

Ingen kommentarer: