tirsdag, februar 07, 2006

Om å befeste sitt kall og utvelgelse



Det er et bibelord som har levd sitt eget liv i meg over en lang periode nå. Du finner det i 2.Pet 1,10: "Vær derfor desto mer ivrige, brødre, etter å gjøre deres kall og utvelgelse fast! For når dere gjør dette, skal dere aldri noen gang snuble." Vi nærmer oss utvilsomt Jesu annet komme. Veien foran oss er ikke rett. Vi vet ikke hva som venter oss bak svingene som kommer. Jesus sa om seg selv og sin tjeneste: "Jeg har herliggjort deg på jorden IDET jeg har fullført den gjerning som du har gitt meg å gjøre." (Joh 17,4) Jeg ber om at jeg gjennom å bli enda mer tydelig på hva Gud har kalt meg til, og utføre det dette kallet innebærer, og begrense meg til det, kan bringe ære og herlighet til Gud gjennom mitt liv. Det er virkelig min bønn disse dagene. Til forsamlingen i Filippi skriver Paulus: "Slik er det min lengsel og mitt håp at jeg ikke skal bli til skamme i noe, men at Kristus nå som alltid må bli æret ved mitt legeme i all frimodighet, enten det skjer ved liv eller ved død. For meg er livet Kristus og døden en vinning." (Fil 1,20-21) Våger jeg å stanse der Den Hellige Ånd stanser i mitt liv akkurat nå, og konsentrere meg om det Han vil med mitt liv? Ikke lenger leve vi splittelse og fragmentering, ved at jeg stadig gir meg hen til ulike oppgaver som jeg synes jeg må befatte meg med, eller som jeg opplever at andre synes jeg bør. Men kun gjøre det mitt kall innebærer for meg personlig?Det er ikke ulike veier å gå, det er bare en vei, og veien er Jesus! Han er veien å gå for å befeste sitt kall. Han er veien å gå, om Kristus skal bli så ett med ens liv, at man også kan tjene Ham med sitt legeme, ved at Gud preger en slik at ens liv blir mer og mer lik Jesus. Noen kristne søker etter åndelige metoder. Watchman Nee fortalte en gang følgende historie: "Etter at en broder engang hadde gitt et budskap om seier ved Kristus, var det en annen broder, som tok ham i hånden og sa: I mange år har jeg uten opphold lidd nederlag; men i dag er alt blitt så godt. På hvilken måte da, ville broderen som forkynte vite? Fordi du har gitt meg en vei til seier. Lovet være Herren, jeg har funnet en metode idag! Seier i Herren, ikke ved meg selv. Men da sa den forkynnende broderen: Hvis du bare finner en vei til seier, så vil du lide nederlag på nytt!" Hvorfor sa han dette, den forkynnende broderen? Han hadde oppdaget selve hemmeligheten: Fordi Jesus selv sier: JEG ER VEIEN! Med andre ord: Jesus er alene veien, metoden. Veien finnes ikke utenfor Ham, for Han er selv veien. Hvis det vi har oppdaget kun er en metode, vil vi veldig snart oppdage, hvor virkningsløs den er. Gud har ikke gitt oss en metode. Han gir sin Sønn til oss.

Ingen kommentarer: