torsdag, januar 30, 2014

Jødinne reddet 3228 jøder ut av Syria

I aller djupeste hemmelighet har Judy Feld Carr (bildet), klart å smugle ut over 3000 jøder fra det krigsherjede og jødefiendtlige Syria. I følge hennes egne opplysninger er det kun 17 jøder igjen i landet. De har selv valgt å bli der. Mange av dem er i høy alder. Arbeidet har pågått de siste 28 årene.

'Jeg tør ikke tenke på hva som ville ha skjedd med disse jødene, om de hadde blitt værende i Syria. Og da tenker jeg på det de ville kunne blitt utsatt for fra begge sider. De har gjennomlevd et helvete, det kan jeg si,' sier Judy Feld Carr i et intervju med The Jerusalem Post.

Judy Feld Carr har brukt mange ulike metoder på å få brakt jødene ut av Syria. I visse tilfeller har hun måtte kjøpe dem ut, en for en.

'Det er forferdelig at jøder er for salg, men om jeg jøde kan selges, kjøper jeg vedkommende,' sier Judy Feld Carr.

Aksjonen for å få jødene ut av Syria er det ingen andre enn henne som var visst om. 3228 jøder er reddet ut på grunn av et menneske.

Se videointervjuet med Judy Feld Carr her:

http://www.jewsnews.co.il/2013/12/04/canadian-rescuer-of-syrian-jews-it-was-the-biggest-secret-in-the-jewish-world/

Ingen kommentarer: