tirsdag, mars 10, 2015

En fastebønn av Dietrich Bonhoeffer

Jeg har valgt å oversette denne fastebønnen av Dietrich Bonhoeffer, for å gi videre den velsignelsen den har gitt meg til bloggens mange lesere. Etter hvert som årene går forstår jeg mer og mer hvilken velsignelse Bonhoeffer har vært og er i mitt liv. Det kjenner jeg en djup takknemlighet for:

Jeg kan ikke gjøre dette alene

Å, Gud, tidlig om morgenen roper jeg til Deg.
Hjelp meg å be
og konsentrere mine tanker om Deg;
jeg kan ikke gjøre dette alene,
for i meg er det mørke,
men hos Deg er det lys;
jeg er ensom, men Du forlater meg ikke,
mitt hjerte er svakt, men hos Deg er det håp.
Jeg er urolig, men hos Deg er det fred.
Det finnes bitterhet hos meg, men hos Deg er det tålmodighet.
Jeg forstår ikke Dine veier,
men Du kjenner veien for meg.
Gjenopprett meg til frihet,
og gjør det mulig for meg å leve nå.
At jeg må stå til ansvar for Deg og for mennesker.
Herre, uansett hva denne dagen vil bringe,
må Ditt navn prises.
Amen.

Her finner du en interessant film om Dietrich Bonhoffer:

https://www.youtube.com/watch?v=WrNTVrtXPAU

Ingen kommentarer: