Det er om Maria det sies: 'Velsignet er du blant kvinner...' (Luk 1,42)
Historikeren Lukas gir oss også forklaringen på hvor nettopp denne unge tenåringsjenta er velsignet: ' velsignet er frukten i ditt morsliv'. Maria er velsignet, og prises salig, fordi hun bærer Gud Ordet under kjolelivet! Elisabeth vitner om dette på denne måten: '... min Herres mor kommer til meg'. (Luk 1,43)
Midt i fastetiden feirer vi Maria budskapsdag. Underlig, sier du, kanskje? Egentlig ikke. Kirken tar på alvor at Maria gjennomlevde ni måneders graviditet.
Teksten for dette årets Maria budskapsdag er hentet fra Luk 1,46-55. Jeg har ikke til hensikt å gjennomgå den for deg, men bare peke på noen ting i teksten som jeg har merket meg ved, og som jeg håper kan bli til velsignelse for deg, slik det ble for meg:
Marias lovsang handler om en Gud som har bøyd seg ned! Denne lovsangen innevarsler en ny tid. Håpets tid for menneskeheten. Fra nå av er ikke verden den samme. Barnet som skal fødes er Frelseren, Han som mange har ventet så lenge på.
Maria må vel være den første pinsevennen! Helligånden har kommet over henne, 'og Den Høyestes kraft' har 'overskygget' henne, jfr Luk 1,35, og i møte med Elisabet bryter hun ut i lovsang. Det er slikt pinsevenner gjør:
'Min sjel opphøyer Herren,
og min ånd fryder seg i Gud,
min frelser'. (v.46-47)
Og hvilken mektig lovsang det er! Klangbunnen er Marias egen fattigdom (v.48), og det er hennes overveldende erfaringer med Gud, som er lovsangens kilde. Slik er det jo. Når vi gjør oss djupe erfaringer med Guds nåde og barmhjertighet, bryter vi ut i lovprisning, som igjen fører oss inn i tilbedelsen.
Marias lovsang er tilbedelse av vår mektige Gud, 'hellig er hans navn'. (v.49) Hans miskunn varer fra slekt til slekt, Han gjør storverk, og de mektige, ja, de støtes ned og de spres, mens de lave løftes opp (v.50-52). Ja, de sultne blir mettet, og Han tar seg av sitt paktsfolk.
Maria stiller seg i rekken av lovprisende kvinner:
Mirjam (2.Mos 15)
Debora (Dom 5)
Hanna (1.Sam 2)
bare for å nevne noen.
Også disse kvinnene lovpriser Gud. Men det er likevel noe spesielt med Maria.
Det er ikke noe underlig at 'alle slekter priser denne kvinnen salig'! (v.48)
Det skyldes slett ikke Maria. Det skyldes at hun er 'vår Frelsers mor'. Alltid, når vi senere leser om henne i evangeliene, peker hun på Sønnen. Noen ære tar hun ikke selv.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar