torsdag, oktober 07, 2021

Om å bli sett som den man virkelig er - og elsket


 Vi har hørt historien om møtet mellom Jesus og Maria av Magdala, to mennesker som elsker hverandre. Jesus sier "Maria." Hun kjenner ham igjen og sier "Rabbuni", som betyr Mester "(Johannes 20:16). Denne enkle og djupt rørende historien bringer meg i kontakt med frykten min, så vel som mitt ønske om å bli kjent. . . . Ofte blir jeg fristet til å tro at jeg bare er elsket ettersom jeg er delvis ukjent. Jeg frykter at kjærligheten jeg mottar er betinget og sier deretter til meg selv: "Hvis de virkelig kjente meg, ville de ikke elske meg." Men når Jesus kaller Maria ved navn, snakker han til hele hennes vesen. Hun innser at den som kjenner henne dypest, ikke beveger seg bort fra henne, men kommer til henne og tilbyr henne sin ubetingede kjærlighet. . . . Maria føler seg straks fullt kjent og fullt elsket. Skillet mellom det hun føler seg trygt å vise og det hun ikke tør å avsløre, eksisterer ikke lenger. Hun er fullt sett og hun vet at øynene som ser henne er øyene som viser tilgivelse, barmhjertighet, kjærlighet og ubetinget aksept. . . . For en glede å være fullt kjent og fullt elsket på samme tid! Det er gleden ved å tilhøre gjennom Jesus til Gud og være helt trygg og helt fri.

- Henri Nouwen/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: