søndag, juni 04, 2006

Den Hellige Ånd er mangfoldets gave



Jeg har tilbrakt noen timer i bønnekoia mi på denne vakre 1. pinsedag, og min daglige åndelige lesning har denne dagen vært hentet fra, et foredrag den ortodokse biskop Kallistos Ware holdt på Kreta høsten 1979. Til stede var representanter for ulike europeiske kirker. Tema for foredraget til biskop Kallistos var: "Den Hellige Ånd i den kristnes personlige liv." Noe av det jeg leste der, synes jeg var så interessant at jeg gjerne vil dele det med bloggens lesere:

Biskop Kallistos skriver at "Ånden er mangfoldets gave", fordi på pinsefestens dag delte ilden seg og satte seg på hver enkelt av de 120 som var samlet på Øvresalen. "Parakleten gjør oss alle ulike, han lar meg være meg selv tydelig og klart, mitt eget unike jeg. Ånden er ikke bare en egenskap eller en kraft, ikke bare en upersonlig makt, men den tredje personen i Den Hellige Treenigheten. Som person bekrefter han den enkeltes personlighet," skriver den ortodokse biskopen og legger til: "Det er betegnende at apostlene på pinsefestens dag ikke benyttet et kunstig laget språk som esperanto, men alle de ulike nasjonalitetene som var tilstede hørte dem tale sitt eget morsmål. Mangfoldigheten av språk og dialekter ble ikke visket ut ved pinsen, men den er ikke lenger årsak til splittelse ettersom alle nå gjennom Åndens nåde kan forstå hverandre. Pinsens Ånd kveler ikke våre etniske og personlige ulikheter, men velsigner dem. Som frihetens Ånd forløser Han oss gjennom sin frigjørende makt fra stereotyper, fra meningsløse gjentagelser, fra slaveri under all slags totalitaristisk kollektivisme."

Ingen kommentarer: