mandag, juni 19, 2006

Guds kraft gjennom PROKLAMASJON



En av de som virkelig forstod Guds kraft som forløses gjennom proklamasjon av Guds ord, var den engelske bibellæreren Derek Prince. Prince proklamerte Guds ord hver eneste dag, over ulike områder av sitt liv og sin tjeneste. Blant annet hadde han det som fast praksis, at før han gikk opp på talerstolen, så sa han og hans kone, Ruth, frem et spesielt ord fra Jesaja 55,10-11. Dette ordet er gjengitt nederst av denne artikkelen. Derek Prince, som var født i India, og var bosatt i Jerusalem de siste 20 årene av sitt liv, døde 24. september 2003. Hans livsmotto var: "Gud er trofast." En liten bok, som heter "Guds kraft gjennom proklamasjon" er utgitt på norsk. Den kan kjøpes via vårt bønnearbeid, eller via http://www.no.derekprince.com. Vi har fortsatt en del eksemplarer på lager. Ønsker du å kjøpe den fra oss kan du skrive til: bolahans@online.no så sender vi den så fort som mulig. I denne boken skriver Derek Prince blant annet: "Ordet proklamere kommer av et latinsk ord som betyr å rope ut. Det er et kraftig ord. I Det nytestamentlige språket finnes et annet ord som er beslektet med ordet proklamere, det er bekjenne. Bekjennelse betyr å si det samme som.... Proklamasjon er bekjennelse gjort aggessiv. Det er et ord som betegner åndelig krigføring. Det er å slippe Guds Ords autoritet inn i en situasjon - inn i ditt eget liv, inn i menigheten din, inn i en politisk situasjon eller hva det nå måtte være.... Det finnes ingen mer effektiv måte å utløse Guds kraft på enn gjennom proklamasjon....Det første vi trenger å innse, er kraften i Guds ord. Det er en overnaturlig bok... La meg gi deg noen få skriftsteder som åpenbarer kraften i Guds ord: "Himlene ble dannet ved Herrens ord, og hele deres hær ved et pust fra Hans munn." (Salme 33,6. Oversettelsen Bibelen - Guds Ord) Det hebraiske ordet for "pust" er ruach som er det vanlige ordet for "ånd". Så hele skapelsen fant sted ved to midler: Ordet fra Gud og Ånden fra Gud. Alt som eksisterer, har eksistert og kommer til å eksistere skylder sitt opphav til et samspill av disse kreftene. Ordet må virke sammen med Ånden. Jeg tror det er grunnen til at salmisten skrev "pust" og ikke "ånd"... Den grunnleggende sannhet er at du kan ikke snakke uten å puste. Dette er også et bilde på hvordan Gud snakker. Hver gang han ytrer et ord, er det båret frem av Hans pust: Hans Ånd. Guds Ord og Guds Ånd frembrakte universet og de opprettholder det også. Det er et veldig kraftfullt skriftsted i 2.Pet 3,4 som forteller oss om tre ting: Ordet skaper, Ordet opprettholder og Ordet opphever. "At himlene fra gammel tid ble til ved Guds ord. Og ved det samme Guds ord stod jorden fram fra vann og gjennom vann. Ved dette gikk den daværende verden under, ved at den ble oversvømmet av vann. Men de himler og dne jord som er nå, blir ved det samme Guds ord spart til ilden ved tiden for de ugudelige mennesker dom og fortapelse." Så ved Guds ord ble himmel og jord skapt, ved Guds ord holdes de oppe, og ved Guds ord, når Guds time kommer, vil himlene forgå. Så Guds ord skaper, opprettholder og opphever."

Videre skriver Prince: "Med proklamere mener jeg å slippe det til i en situasjon. Det krever tillit og dristighet. Det er ikke for den fryktsomme: du må gjøre deg opp en mening om du tror på det. Det er Guds ord, og hvis du uttaler det med et troende hjerte gjennom troende lepper, er det like effektivt som om Gud sier det når Hans Ånd sier det gjennom deg."

Og dette bør du merke deg: "Før vi kan bli effektive i vår proklamasjon, må vi lære oss å frykte Guds ord. Vi må lære oss å skjelve for Guds ord: "Så sier Herren: Himmelen er Min trone, og jorden er en skammel for Mine føtter. Hvor er det huset dere kunne bygge for Meg? Hvor finnes det stedet der Jeg kunne hvile? For alt dette har Min hånd gjort, slik er det det alt dette ble til, sier Herren. Men denne er det Jeg vil se til: Den som er ydmyket og knust i ånden, og som skjelver for Mitt ord." (Jes 66,1-2) Gud sier at vi ikke kan bygge noe som vil imponere Ham, fordi Han allerede har skapt hele universet. Men Han sier det er en ting som tiltrekker seg Hans godvilje: "Denne er det jeg vil se til." En annen oversettelse sier "respektere". Hvem vil Gud respektere og regne med? "Den som er ydmyket og knust i ånden og som skjelver for Mitt ord."

Derek Prince Ministries Norge som utgir denne boken, en bok som forøvrig inneholder en mengde skrifsteder som er egnet til proklamasjon, har også utgitt noen veldig flotte proklamasjonskort, som dekker ulike emner (blant annet Israel). De anbefales på det aller varmeste. Her er proklamasjonsordet Derek Prince benyttet foran hvert eneste møte hvor han skulle undervise i Guds ord:

For som regnet kommer ned og snøen kommer fra himmelen og ikke vender tilbake dit, men vanner jorden og får den til å spire og skyte knopp, så den gir såkorn til såmannen og brød til den som spiser, slik skal Mitt ord være, det som går ut fra Min munn. Det vender ikke tomt tilbake til Meg, men utfører det Jeg har velbehag i, og det skal lykkes i det Jeg sendte det til. (Jes 55,10-11)

Ingen kommentarer: