mandag, mai 07, 2007

Den Hellige Ånds martyr


Hun er blitt kalt "Den Hellige Ånds martyr", Madame Jeanne Marie Bouvier de la Mothe Guyon (1647-1717). Fordømt av den romersk-katolske kirke som kjetter, men hennes bøker om bønn var elsket av John Wesley, og de tidlige metodistene, av Jessie Penn-Lewis og Watchman Nee, og av mennesker opp gjennom århundrene som har søkt av dypere liv med Gud. Hennes bøker var å finne i bokhyllene til den såkalte Flodberg-kretsen i Stockholm, en økumenisk gruppe som søkte sammen for blant annet å studere de åndelige klassikerne fra ulike strømninger, ved 1900-tallets begynnelse. Selv kom jeg over en av hennes mest kjente bøker, "Experiencing the depths of Jesus Christ", tidlig på 1970-tallet. Nå har jeg funnet den igjen, og tar den med som reiselektyre når jeg etter planen reiser til Danmark i morgen for å undervise ved Høgskolen til Apostolisk Tro. Tematikken i denne boken passer godt med det jeg skal tale om. Mine temaer er: "Practicing His Presence", "True Intimacy", "By the Quit Stream" og "On bended knees." Madame Guyon, som oftest ble kalt, fikk dette rådet av en fransiskanermunk, etter at hun selv lenge hadde søkt Gud i ytre fromhetsøvelser: "Min fru: Du søker i det ytre hva du bare kan finne i det indre. Søk Gud i ditt hjerte og du skal finne Ham." Det som skjedde etterpå beskriver hun på følgende måte: "Du, å Gud, ble min konge og mitt hjerte ble Ditt kongerike." I sin bok om bønnen skriver hun: "Alle mennesker er i stand til å be, og det er en ubeskrivelig ulykke at nesten hvert menneske innbiller seg, at hun ikke er kalt til hjertets bønn. På samme måte som vi er kalt til salighet, er vi alle også kalt til bønn. Bønnen er ingenting annet enn at hjertet bøyer seg til Gud og en indre øvelse i kjærlighet... Dere må jo leve av bønnen, likesom dere lever av kjærligheten." Jeg vet ikke om Ole Hallesby leste madame Guyon, men hans definisjon av bønnen, ligner veldig på hennes. Hallesby skrev i sin klassiker: Fra bønnens verden følgende: "Å be er å lukke Jesus inn," i det han henviser til Åp 3,20: "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg." Madame Guyon ble arrestert og satt flere ganger fengslet for sin tro og overbevisning. Derfor tilnavnet: Martyr for Den Hellige Ånd. Det hører med til min personlige erfaring av Madame Guyons bøker, at jeg arvet en biografi om hennes liv, av en messiansk jøde som bodde i Norge, og som nå er hjemme hos Herren. Hun hørte til den gruppen som med hjelp av løsepenger fikk en annen messiansk jøde ut av Romania, der han satt fengslet for sin tro, nemlig den lutherske presten Richard Wurmbrand. Det er merkelig hvordan historien gjentar seg.

1 kommentar:

Bjørn Olav sa...

Ser av det Hudson Taylor skrev at han også han var influert av Madame Guyon. Det samme med Grev Zinzendorf og moravianerne.