fredag, mai 04, 2007

Åndens folk fokuserer på Jesus



På vei hjem fra Bjärka Säby i går leste jeg i Peter Halldorfs nye bok: "Andens folk. En lärjungavandring genom Apostlagärningarna", utgitt på svenske Cordia. Den kommer sikkert på norsk også. Jeg bet meg spesielt merke i noe Halldorf skriver i begynnelsen av boken: "Ju mer Anden framträder, desto mer faller ljuset på Kristus. 'Han skall forhärliga mig', hade Jesus sagt. Här är ett av de säkraste sätten att pröva andligheten: Vem faller ljuset på? Överalt där människor dras till Jesus kan vi med säkerhet veta att den Helige Ande är i rörelse. Och hur viser det sig om Anden blir bedrövad og drar sig undan? Vi blir alltmer utlämnade åt mänsklig lyskraft i den kristna församlingen." Jeg tror Peter Halldorf her er inne på noe meget vesentlig. Den Hellige Ånd skaper oppmerksomhet rundt Jesus, ikke seg selv, og der Ånden virker der er fokuset på Jesus! Jeg hadde den store gleden av å tolke Dennis Greenidge på den nasjonale bønnekonferansen på Grimerud forrige helg. Han kom da direkte fra Kina med sterke inntrykk av den kolossale vekkelsen som pågår der, og understreket i sin tale at "vi må få tak på Jesus, vi må rette vår oppmerksomhet på Jesus." Leser vi Apostlenes gjerninger ser vi denne fokuseringen på Jesus med all tydelighet. Peter og Johannes ble gjenkjent blant annet fordi "de hadde vært sammen med Jesus." (Apgj 4,13) Peter Halldorfs bok om Apostlenes gjerninger er en annerledes bibelkommentar. Den legger vekt på den kristne etterfølgelsen. Det er spennende å lese det han skriver, samtidig som man følger teksten i Bibelen. I Apostlenes gjerninger, som Johannes Chrysostomos kalte "Den Hellige Ånds gjerninger gjennom apostlene," følger vi jo den kristne kirkes første 30 år. "Aldrig blir det tydeligere hur Anden är den egentlige aktören i all levande kyrkohistoria. Den kristne församlingen är trogen sin kallelse genom att vara ett Andens folk," skriver Halldorf i sin bok. Boken som er på 484 sider er anbefalt på sitt varmeste.

Ingen kommentarer: