torsdag, mai 24, 2007

Hører hjemme hos hellighetsfolket

Enkelte har spurt om hvor jeg hører hjemme i kirkelandskapet. Det har jeg lurt på selv også! Så i dag tok jeg en av disse testene som finnes på nettet, hvor du stilles en rekke spørsmål, og ut fra svarene regner man ut hvilket kirkesamfunn eller kirkelig retning hvor du hører hjemme. Jeg fant ut at det måtte være greit, og her er svaret: Jeg hører hjemme i den evangelikale hellighetsbevegelsen/wesleyanerne.
Alternativ 2 er: Fundamentalist. På siste, eller niende plass: Moderne liberal. I følge undersøkelsen så er jeg sterkt influert av John Wesley og metodistene. Det var nytt for meg, men du verden så interessant! Skulle du ha lyst til å prøve selv gå til:
http://quizfarm.com/test.php?q_id=43870 Om ikke noe annet, så er det i hvert fall litt spennende! Men det skal sies: Jeg kjenner nok et stort slektskap til hellighetsbevegelsen, og til metodistene, og takker Gud for John Wesley (bildet)

15 kommentarer:

Anonym sa...

Emergent/Postmodern

82%
Evangelical Holiness/Wesleyan
79%
Charismatic/Pentecostal
75%
Reformed Evangelical
75%
Neo orthodox
61%
Fundamentalist
46%
Classical Liberal
46%
Modern Liberal
36%
Roman Catholic
0


Mvh. Lars

Bjørn Olav sa...

Spennende, Lars! Noen andre som våger?

Jan Roar sa...

Evangelical Holiness/Wesleyan - 89%
Fundamentalist - 75%
Neo orthodox - 68%
Reformed Evangelical - 46%
Charismatic/Pentecostal - 46%
Classical Liberal - 39%
Emergent/Postmodern - 36%
Roman Catholic - 32%
Modern Liberal - 4%

Hmmmm... Etter å ha sett at resultatene uten unntak plasserer en håndfull gode kolleger solid innenfor metodistenes påvirkning, tror jeg at forfatteren må ha en eller annen form for forkjærlighet for denne delen av Guds rike. Personlig har jeg stort sett bare teoretisk kjennskap til metodismen, så den tunge innflytelse må i så fall være godt kamuflert. ;-)

Men ellers takk for en interessant blogg, Bjørn Olav. Gud velsigne deg!

Roy-Olav sa...

Evangelical Holiness/Wesleyan: 75%
Classical Liberal: 71%
Reformed Evangelical: 71%
Fundamentalist: 64%
Emergent/Postmodern: 64%
Neo orthodox: 57%
Roman Catholic: 54%
Charismatic/Pentecostal: 50%
Modern Liberal: 43%

Tja, hva skal man si til dette? God samling iallfall...

Christianculture sa...

Evangelical Holiness/Wesleyan 96%


Neo orthodox 71%


Reformed Evangelical 61%


Fundamentalist 57%


Emergent/Postmodern 54%


Roman Catholic 39%


Charismatic/Pentecostal 36%


Classical Liberal 36%


Modern Liberal 18%

Det er vist mye metodister på blogger her.

Anonym sa...

Denne var morsom Bjørn Olav. Her er resultatene for meg (tror ikke det kom som noen bombe):

Fundamentalist 89%
Evangelical Holiness/Wesleyan 86%
Reformed Evangelical 79%
Neo orthodox 64%
Charismatic/Pentecostal 36%
Classical Liberal 25%
Emergent/Postmodern 21%
Roman Catholic 14%
Modern Liberal 7%

- Ulf Magne

Bjørn Olav sa...

Ser ut til at flere av oss bør søke medlemsskap i Metodistkirken! Det eneste jeg har hatt kontakt med Metodistkirken, er når biskop Olav Pärnamets inviterte meg til å preke i hans menighet i Tallinn, rett etter kommunismens fall, og jeg hadde gleden av å være hans tolk da han var på Norges-besøk. Ellers har metodistene Samuel Chadwick, Stanley Jones og Sten Nilsson betydd mye for meg. Når jeg tak spørreundersøkelsen fikk jeg opprinnlig 100 prosent på "Evangelical Holiness/Wesleyan", bare så det er sagt -:)

Anonym sa...

Finnes det noe lignende på norsk? Dette skjemaet er for avansert for meg.

Anonym sa...

Jeg vet ikke om mitt resultat sier mest om meg selv eller om den som har laget denne testen. Jeg savnet i alle fall evangelisk luthersk som alternativ. Jeg tror da at det minst er et par prosent av meg som er det!

Evangelical Holiness/Wesleyan

100%
Reformed Evangelical

93%
Neo orthodox

71%
Roman Catholic

64%
Fundamentalist

50%
Charismatic/Pentecostal

50%
Emergent/Postmodern

39%
Classical Liberal

29%
Modern Liberal

21%

Anonym sa...

Ikke det at jeg går utifra at noen gjør, eller har gjort det, men skal denne testen gi mening må du være helt ærlig.

Forsøker du bevisst å bli noe, så blir du det sannsynligvis.

Og så har du spørsmål som F. eks om gamle kirkesamfunn (lutheranere, katolikker etc.) er relevant i dag hvor du kan velge å være ærlig, eller politisk\teologisk korrekt.

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Ja, foresten.

Det bør også nevnes at jeg tror man her har slått sammen "klassisk evangelikal", og holiness\wesleyan til en bolk på samme måte som man har slått sammen karismatisk, og pentekostal.(som betyr "pinsevenn" om noen skulle være i tvil.)

Mvh.
Lars

Anonym sa...

Hei igjen.
Du verden, og vi har vært pastorer i same kirkesamfunn! (Nå,ja, vi behøver ikke rippe opp i det).

Charismatic/Pentecostal 86%
Emergent/Postmodern 71%
Classical Liberal 64%
Modern Liberal 57%
Evangelical Holiness/Wesleyan 57%
Reformed Evangelical 57%
Roman Catholic 29%
Neo orthodox 29%
Fundamentalist 0%

Det sier noe om hva slags mennesker jeg sannsynligvis kommuniserer godt med. Og med den historien jeg har vet jeg også at ingen kirkesamfunn vil ta belastningen med å nå antiautoritære mostmoderne mennesker som søker Gud og DHÅ.

Håkon Sigland sa...

Det aner meg at den godeste Bjørn Olav fant denne undersøkelsen via bloggen min... Jeg la ut mitt resultat der forrige helg, så jeg gjentar det ikke her.

Bjørn Olav sa...

Undersøkelsen finnes på en rekke andre blogger, Håkon!

Anonym sa...

HÅKON SIGLANDs resultat ble slik:

Emergent/Postmodern - 82%
Evangelical Holiness/Wesleyan - 61%
Neo orthodox - 57%
Classical Liberal - 54%
Modern Liberal - 43%
Charismatic/Pentecostal - 39%
Roman Catholic - 36%
Reformed Evangelical - 29%
Fundamentalist - 14%

Ellers hadde det jo også vært interessant å se resultatet til Bjørn Olav !!??