lørdag, mai 05, 2007

Jeg ble helt forandret



Skriften hadde ført meg til paradisets port, og da min ånd trådte inn som et åndelig vesen, ble den forbløffet og forundret. Min forstand flakket kraftløs omkring, for den maktet ikke å fatte paradisets velsignede skatter, ikke utskille deres smaker, ikke sammenligne deres farger, ikke samle deres skjønnhet, ikke skildre deres vesen. Jeg følte meg stor da jeg merket det, jeg ble rik da jeg betraktet det. Jeg glemte min fattigdom da det beruset meg med sine dufter, jeg var ikke lenger meg selv, det forvandlet og fornyet meg. Efraim Syrer (300-tallet). Født i Messopotamia, men flyttet i 363 til Edessa der han bodde til sin død. Er blitt kalt "Den Hellige Ånds harpe", for sin poetiske teologi i hymner. Skrev også bibelkommentarer og representerer den syriske kirkes gullalder.

Ingen kommentarer: