tirsdag, oktober 24, 2023

Noen uferdige tanker


Dette er bare noen uferdige tanker om den livsfasen jeg befinner meg i nå. Salme 31 er liksom blitt 'min' salme. Vers 16 er blitt selve 'livsverset', som jeg levd med i flere tiår. Det lyder slik: "I din hånd overgir jeg min ånd, du forløser meg, Herre. du trofaste Gud." Det andre verset har jeg ikke vågd meg på før i det siste "I din hånd er mine tider." (v.16)

Sykdom setter sine spor, og når man er blitt 65 er det naturlig å tenke mer over livets neste fase, evigheten. Jeg liker å tenke på at det jeg skal en dag, er å reise hjem. Men så har jeg begynt å tenke: er jeg ikke hjemme allerede?

Jeg håper jeg er hjemme allerede nå - omringet av kjærlighet som jeg er!

For hva er 'hjemme' annet enn dette: å bo i Herrens hus alle vårt livs dager?

Jeg har flyktet fra fryktens hus, til kjærlighetens hus.

Dette hjemmet er deltagelsen i det guddommelige livet, gitt oss i Kristus, konkretisert i Herrens måltid. 

Jeg er ett med Gud, i Kristus.

Jeg mister meg selv i den treenige Gud. Den treenige Gud er hele min identitet.

Hver den som mister sitt liv, skal finne det, sa Jesus.

Å fordjupe vår overgivelse handler om å miste seg selv. 

Er jeg redd for å være unyttig, glemt?

Å gjøre ingenting er den største aktivitet av dem alle - bare være i Gud.

Hver ny dag er en ny mulighet for Gud til å overta styringen av mitt liv fullstendig.

La Gud endelig elske oss med ømhet.

Etter hvert som vi fordjuper bønen, vilvi oppdage at jo mindre vi gjør, jp mer er Gud i stand til å gjøre. 

Gud inviterer oss til å bli mer og mer hans fortrolige.

Ingen kommentarer: