tirsdag, oktober 08, 2013

Bønnevandring eller vandrende meditasjon, del 2

Her kommer råd nr 2:

2) Pust
Pust djupt flere ganger, slik at du kommer i kontakt med din egen kropp, og gi deg over i Guds nærhet. Tillat deg selv å bli mer vàr det faktum at det er Gud som gjør at du kan trekke pusten! Uten Ham ville du ikke levd. Etter hvert som du trekker pusten, legg merke til spenninger i kroppen din. Åpne håndflatene, den stramme kjeven din, og løs opp spenningene i skuldrene. Pust og slipp tak i det du holder igjen.

Jeg gjør dette ofte mens jeg ber Jesusbønnen. Enten jeg ber: Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, forbarm deg over meg, en synder eller jeg ber Kyrie eleison. For mange er det lettere å be 'Kyrie eleison', på inn og utpust, enn det er å be hele den norske versjonen.

Den norske versjonen kan du be slik:

Trekk pusten når du sier: Herre Jesus Kristus.
Pust ut i det du sier: Forbarm deg over meg.

Eller:

Herre (innpust), Jesus (utpust), forbarm deg (innpust), over meg (utpust)

Hensikten med dette er at samspillet mellom åndedrett og ord gjør at Jesusbønnen vil bli like naturlig som å puste.Men denne måten å be Jesusbønnen på har en sideeffekt. Man roer samtidig ned kroppen, man kommer lettere inn i en stilling av fred og harmoni. Kroppen deltar naturlig i bønnen og gir den ekstra rikdom.

(fortsettes)

Ingen kommentarer: