tirsdag, oktober 15, 2013

Min oransje og min røde notatbok

I sekken min finner du en oransje notatbok som denne, sammen med en rød. De har jeg alltid med meg.

Den oransje boken er min personlige bønnebok. Her har jeg samlet bønner, som jeg har hentet fra ulike bønnetradisjoner og kirker, og som ved ulike sammenhenger har betydd mye for meg. Noen av disse bønnene bruker jeg daglig, andre hentes frem når jeg skal preke. Til nå er det blitt 94 tettskrevne sider.

Denne bønneboken har vært til stor hjelp for meg mange ganger. Den inneholder slitesterke bønner, som er tidløse. Det hender ofte at jeg blar i den, og stanser ved bønner som passer godt for anledningen. Jeg kommer til å fortsette inntil den er fullskrevet, og starte på en ny.

Den andre notatboken er rød, og er min sitatbok.

Ved siden av å samle på bønner, samler jeg på sitater. Fra bøker, taler, bibelundervisning, som har berørt meg, eller som jeg har lært noe av. De er ikke systematisert, bare samlet.

Ved siden av min personlige Bibel er dette de mest brukte og nyttige bøkene jeg har.

Kanskje en ide for flere enn meg?

La meg gi deg en smakebit på en av bønnene jeg har tatt vare på. Den er skrevet av Magnus Malm:
'Herre, frels Ditt folk, velsign Din arv, vær deres hyrde, og bær dem til evig tid'.
Eller denne fra St Aidan og Hilda fellesskapet:
'Gud, velsign himmelen over oss, jorden under oss, Ditt bilde djupt i oss, dagen foran oss'. 

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kjære Bjørn Olav. Følgende er ikke skrevet av Magnus Malm: 'Herre, frels Ditt folk, velsign Din arv, vær deres hyrde, og bær dem til evig tid'. Det er Sal. 27(28),9. Første del er dessuten begynnelsen på en svært vanlig gresk hymne (sies å ha vært en bysantinsk slags nasjonalsang), sunget til Korsets Opphøyelse og alle fredager.

Bjørn Olav sa...

Du har helt rett, Stig Simeon. Takk for korrigeringen. Setter pris på det.