onsdag, september 10, 2014

Watchman Nee's siste brev

'I min sykdom forblir mitt hjerte fylt av glede'.

Den sterke bekjennelsen finnes i det aller siste brevet Watchman Nee skrev, før han døde.

Brevet er datert 22.april 1972 og adressert til hans svigerinne. 68 år gammel dør Watchman Nee, 1.juni 1972. Han var 48 år gammel da han ble arrestert i april 1952.

Her følger brevet i min oversettelse:

'Eldre søster Ping-tseng:

Brevet ditt datert 7. april 1972 er mottatt. Jeg forstår at du ikke har mottatt mitt brev hvor jeg forteller deg at jeg har mottatt alle de tingene du har sendt meg hver gang. Jeg mottok de tingene du nevner i sitt brev, og jeg er veldig takknemlig for det.

Du kjenner min fysiske helsetilstand. Jeg lider av en organisk, kronisk sykdom. Når den er aktiv, så er den svært smertefull, men selv når den er hvilende, er smertene der likevel. Forskjellen består i om den er aktiv eller hvilende, ikke om jeg har den eller ikke.

Sommeren er nå underveis. Ved at jeg eksponeres mer for sollyset, kan det være at huden min endrer farge, men sykdommen forblir den samme. Likevel, jeg beholder min glede. Vær så snill ikke å bekymre seg for meg. Jeg håper du vil ta bedre vare på deg selv og må ditt hjerte bli fylt med glede'.

Shu-Tsu
(Barndomsnavnet til Watchman Nee)

Ingen kommentarer: