En underlig lære brer om seg i visse deler av kristenheten. Den handler om at man ikke lenger har synder som skal bekjennes, ei heller trenger man å omvende seg.
Talsmennene for denne nye nådelæren uttrykker seg på en slik måte at det de sier ligner til forveksling den apostoliske troen slik den åpenbares for oss i Det nye testamente, men den avviker også på flere punkter. Ikke minst har denne læren ført til en apati og passivisering av mange kristne.
Interessant nok - denne læren forfektes IKKE i Kina - som opplever kirkehistoriens største vekkelse. En av de mest kjente talsmennene for denne vekkelsen er broder Yun (bildet) eller 'Den himmelske mannen'. Hans historie om den dramatiske flukten fra Kina er kjent for de fleste.
Broder Yun har skrevet en bok hvor mye av den undervisningen han gir rundt omkring på de mange møtene han har, er samlet.
Det er en veldig interessant bok av flere grunner.
Marie Monsen:
Han innleder den med å skrive om omvendelsen - ikke som et engangsfenomen slik enkelte av de nye nådelærerne hevder - men som noe som skjer daglig. Og spesielt interessant for oss nordmenn er at han innleder dette kapitlet med å fortelle om Marie Monsen. Broder Yun kaller henne 'en av de største misjonærene i Kina i det 20.århundre'. Årsaken til at han trekker henne frem i denne boken er hennes radikale forkynnelse.
'Monsen hadde et hovedbudskap som hun forkynte over alt hvor hun kom. Hun lærte at skulle man være en etterfølger av Kristus måtte denne personen først grundig omvende seg fra sine synder. Hun mente ikke med dette at folk folk skulle bekjenne sine synder og be om tilgivelse - og så var det nok i seg selv. Det var bare første steg. Det hun mente var at hele deres liv, ønsker, motiver og planer måtte overgis til Gud. Selvlivet hos hver kristen må dø og ens fortid, nåtid og fremtid må fullstendig overgis til Herren Jesus Kristus'. (Brother Yun: Living Water. Zondervan, side 15-16)
Broder Yun forteller at ved spesielle anledninger kunne 'Guds hellige vrede komme over Marie Monsen og ofte kunne hun overbevise sine medmisjonærer og kinesiske menighetsledere om deres lunkne hengivelse og hemmelige synder. Mange ble fortalt at var hyklere og Monsen var aldri redd for å sette fram Guds hellige standard'. (side 16)
Og slikt blir det overgitte kristne av! Broder Yun forteller at på grunn av denne radikale forkynnelsen til Marie Monsen var de kristne i Henan-provinsen mye bedre forberedt til å kunne bli stående da forfølgelsen kom over de kristne i Kina gjennom 1950, 1960 og 1970-tallet. Han mener også at denne forkynnelsen hvor gudsfrykten så sterkt ble understreket også er årsaken til at Henan-provinsen i dag teller millioner av kristne.
'I det jeg har reist rundt i verden så forstår jeg mer og mer at det budskapet Marie Monsen og andre misjonærer i Kina preket er det stort behov for i dag. Omvendelse er en fundamental nøkkel i det kristne livet, men i mange sammenhenger blir dette fullstendig neglisjert. I utallige kirker utvannes dette budskapet at det ikke lenger bærer i seg det evangeliet vi finner i Skriften. I stedet for å høre at Guds rike er tilgjengelig for alle disse som er villige til å forsake verden helhjertet følge Jesus, blir disse utsatt for tusenvis av prekener som prekes søndag etter søndag hvor Jesus bare presenteres som Frelser, men ikke som Herre og Mester. Folk blir fortalt: 'Jesus vil hjelpe deg, velsigne deg, tilgi deg og gi deg kraft'. Men veldig lite blir sagt om omvendelse, ydmykhet og offer'. (side 17-18)
Nøkkelen
Så slår broder Yun fast: 'Omvendelse er både første steget i vandringen i Guds rike og nøkkelen til å fortsette i lydighet og være underordnet Herren... Uten en djup erfaring av omvendelse i våre liv, så vil vi kontinuerlig måtte kjempe med synd og aldri modnes som kristne ... Vi må akseptere Hans ord og leve av det, og rette vår livsstil og våre valg etter Skriften slik at det kan matche Kongens befalinger'. (side 17 og 18)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar