fredag, juli 08, 2016

Han er veien og det herberge hvor jeg finner hvile hver kveld

Et sitat av Nicholas Cabasilas (1319-1392), fra Tessaloniki, har fulgt meg en tid nå. Jeg henter det stadig frem igjen og særlig de siste ukene:

"Det er Kristus som gir oss styrke til å gå, og Han selv er veien. Han er ikke bare ditt endelige mål, men er også det herberge hvor jeg hviler hver kveld."

Stans opp og smak på de ordene!

De åpner opp for litt av et perspektiv, og oss samtidig en hjelp til å forstå hva disippellivet egentlig handler om.

Apostelen Johannes hadde sett dette - og erfart det. Han siterer Jesus, som sier:

"Jeg er veien ..." (Joh 14,6)

Et annet sted skriver han: "Jeg er Alfa og Omega' (Åp 1,8) - begynnelsen og slutten.

Og David har funnet at dette er sant:

"Den som sitter i skjul hos Den høyeste og finner nattely i skyggen av Den veldige." (Salme 91,1)

Dette er ikke bare ord, dette er djupe åndelige realiteter. Har du erfart dette?

Ingen kommentarer: