lørdag, mars 30, 2019

To fastebønner


  1. "Herre Jesus Kristus, Guds Sønn, vår Frelser! Gi meg, Din tjener, anger og opplys mitt hjerte, slik at jeg med et opplyst hjerte, og sødmens tårer kan be rene bønner. Måtte det ikke ta mange tårer før Du kan utslette opptegnelsen av mine synder. og la det ikke ta så mange klagesanger før Du slukker ilden i jeg meg. For Du tillater at jeg gråter her, slik at Du kan fri meg fra den uutslukkelige ild."
- Efraim Syreren (306-373). Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen

EFRAIM SYRERENS FASTEBØNN

Leses på hverdager i fastetiden:

Herre og Hersker over mitt liv! Gi meg ikke likegyldighetens, mismodets, maktlystens eller skravlingens ånd.

+
Bøyning til marken

Men vi meg, Din tjener, kyskhetens, ydmykhetens, tålmodighetens og kjærlighetens ånd.

+
Bøyning til marken

Herre og Konge! La meg se mine egne synder og ikke dømme min bror, for Du er velsignet i all evighet, Amen!

+
Bøyning til marken.

+ betyr at vi tegner oss med korsets tegn.

- Fra Ortodoks bønnebok. Solum forlag 2002, side 109

Ingen kommentarer: