torsdag, januar 13, 2022

Alle disse 'hvis' som slavebinder meg


Så lenge jeg fortsetter å løpe rundt og spørre «Elsker du meg? Elsker du meg virkelig?" gir jeg all makt til verdens stemmer og setter meg selv i trelldom fordi verden er fylt med «hvis». Verden sier: «Ja, jeg elsker deg hvis du er pen, intelligent og rik. Jeg elsker deg hvis du har en god utdannelse, en god jobb og gode forbindelser. Jeg elsker deg hvis du produserer mye, selger mye og kjøper mye.» Det er endeløse "hvis" skjult i verdens kjærlighet. Disse "hvisene" gjør meg til en slave, siden det er umulig å svare tilstrekkelig på dem alle. Verdens kjærlighet er og vil alltid være betinget. Så lenge jeg fortsetter å lete etter mitt sanne jeg i verden av betinget kjærlighet, vil jeg forbli "hooked" til verden - prøver, feiler og prøver igjen. Det er en verden som fremmer avhengighet fordi det den tilbyr ikke kan tilfredsstille mitt hjertes dypeste begjær.

- Henri Nouwen/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: