fredag, januar 14, 2022

Om å tilhøre Gud


Spørsmålet her er: «Hvem tilhører jeg? Gud eller verden?" Mye av det jeg er opptatt av daglig tyder på at jeg tilhører verden mer enn Gud. Litt kritikk gjør meg sint, og litt avvisning gjør meg deprimert. Litt ros hever humøret mitt, og litt suksess begeistrer meg. Det skal veldig lite til for å heve meg opp eller presse meg ned. Ofte er jeg som en liten båt på havet, fullstendig prisgitt bølgene. All tiden og energien jeg bruker på å holde en slags balanse og forhindre at jeg blir veltet og drukner, viser at livet mitt stort sett er en kamp for å overleve: ikke en hellig kamp, ​​men en engstelig kamp som er et resultat av den feilaktige ideen om at det er verden som definerer meg. . . .

Så lenge vi tilhører denne verden, vil vi forbli underlagt dens konkurransedyktige måter og forvente å bli belønnet for alt det gode vi gjør. Men når vi tilhører Gud, som elsker oss uten betingelser, kan vi leve som han gjør. Den store omvendelsen som Jesus krever, er å gå fra å tilhøre verden til å tilhøre Gud.

- Henri NNouwen/Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ingen kommentarer: