Mandag denne uken var ledere for flere messiansk jødiske- og arabiske forsamlinger, samlet til bønn for den dramatiske og alvorlige situasjonen i Midt-Østen. Den israelske bønnelederen, Ofer Amitai skriver i en epost til meg: "Vi påkallet Herrens navn for nåde og barmhjertighet mot islamisk terror, mot denne demoniske, onde ånd som motiverer Hizballah, som har til hensikt å ødelegge Israel. Vi ba Herren om å fri Libanon fra Hizballah og bringe frelse til denne nasjonen. Vi ba om beskyttelse for Israel fra Syria og Iran, og siterte Herrens løfter, når det gjelder Israels gjenopprettelse. Vi ba også for Libanons forbedere, og ba Gud om å beskytte dem og veilede dem i hvordan de skal be om at Guds vilje skal skje gjennom denne vanskelige tiden for Libanon." Slik de messianske jødene og de arabiske kristne ber, burde også vi be, i enhet med dem.
6 kommentarer:
Herren oppreiser bønnevakter i disse dager. Salme 121,4 "SE,Han blunder ikke og sover ikke,Israels vokter." Det er så fint med dette første ordet : "SE" Alle skal se det,det er offentlig. En dag skal ALLE se det.
Dette er på grensen til å være spekulativt.
Dette er ikke hva arabiske kristne\kristenledere i Israel gennerelt ber, men de få og marginale du annerkjenner.
(Med diskusjonen mellom rektoren på Ansgar, og IKAJ i minnet.)
Det er forskjell på hva "arabiske kristne" ber, og hva en eller annen perifer skikkelse ber.
Snakker vi Libanesiske (som jeg hadde glemt akkurat nå) er det mildt sagt en broket forsamling man ikke nødvendigvis vil identifisere seg med, selv om det selvsagt sikkert finnes gode pånyttfødte kristne der.
Jeg synes anonym bør respektere at jeg ikke ønsker anonyme innlegg her. Du bør da vedstå deg dine synspunkter. Hvis ikke bør du la være å kommentere. Hva vet du om hvilke bønneledere eller ledere for messianske forsamlinger, eller arabiske forsamlinger som jeg kjenner? Som leder for et av bønnenettverkene for Israel, har jeg jevnlig, enkelte ganger daglig kontakt med bønneledere i ulike land i Midt-Østen, ikke bare Israel. Flere av dem er arabere, mange av dem er messianske jøder.
Bjørn Olav Hansen:
Jeg tror du har missforstått konseptet med en blogg.
Selvsagt bør man kreve respekt. Og man kan hevde sin egen standard som godt kan være større enn andre sin. (Og dermed slette det man mener er respektløst, sjikanerende, ufint etc.)
Men mye av poenget blir borte om man ikke godtar anonyme, og godtar (konstruktivt) kritiske innlegg.
Poenget mitt var ikke å påstå at du ikke kjenner, og har god kontakt med kristne arabere.
Poenget var at de som vedkjenner seg en holdning du her siterer er en relativt marginal gruppe med arabiske kristne i Israel.
Det du skrev ga derimot inntrykk av at dette var representativt for arabiske kristnes holdninger.
Jeg vil derimot be om tilgivelse for en fordom jeg tror var totalt feil når det gjelder din annerkjennelse av kristne.
Jeg var for farget av debatten mellom IKAJ og rektoren på Ansgar. (hvor spørsmålet dreide seg om en annen tilsnikelse. Hvordan IKAJ kan hevde å være de kristnes ambassade, og ikke bare et snevert segments sin. (som alikevel har all rett til å hevde sine meninger, og holde dem for rette.)
Noen spørsmål til anonym:
1. Hvor godt kjenner du bønnebevegelsen og de messianske menighetene i Israel? Jeg spør siden du mener å vite hva messianske jøder og arabiske kristne ber om. Det må bety at du har god kontakt med bønnebevegelsen og disse forsamlingene.
2. Hvilke er dine kontakter i landet?
3. Hvor godt kjenner du til forsoningsarbeidet som pågår mellom messianske jøder og arabiske kristne?
4. Kan du konkretisere hva, eller kanskje bedre hvem, du mener er de marginale gruppene jeg har kontakt med?
5. Hvor ofte besøker du Israel? Hvilke forsamlinger besøker du? Hvilke arabiske forsamlinger besøker du?
6. Hva er hovedårsaken til at du ønsker å være anonym?
En blogg er ikke et diskusjonsforum. Ønsker du debatt, finnes det ulike alternativer.
Jeg bare registrerer at når anonym fikk nærgående spørsmål, ble det helt taust.
Legg inn en kommentar