lørdag, juli 15, 2006

Nød for sjelene



For en del år siden leste jeg en bok som gjorde et meget sterkt inntrykk på meg. Innholdet i den lever i meg ennå. Det dreier seg om "Nød for sjelene" av misjonsmannen og pastoren Oswald Smith. I sommer, mens jeg reiste rundt i Europa sammen med sønnen min, hadde jeg noen få bøker med meg i sekken. Det er veldig vanskelig å velge ut reiselektyre når man bare har en liten sekk, og bare kan ta med seg det aller nødvendigste, og selv etter å ha pakket og re-pakket, må legge igjen noe. For meg som elsker å lese, er dette en skikkelig utfordring. Ved siden av de bøkene jeg vanligvis bringer med meg fra ørkenfedrenes kilder, tok jeg med meg en bok skrevet av Bengt Sjöberg. Han er yngste sønn av Tage Sjöberg, og altså bror til Kjell og Stanley. Tage Sjöberg var en av pinsebevegelsens pionerer i Sverige. Boken gir et veldig interessant innblikk i denne tidsepoken. Tage Sjöberg ble en av Lewi Pethrus nærmeste medarbeidere, og pastor i Filadelfiakyrkan i Stockholm. Men han grunnla selv flere menigheter i Sverige. En kreftsykdom ble nesten hans bane, men Gud helbredet ham og Tage Sjöberg lovte at om han ble frisk, skulle han reise til de mørkeste stedene på jorden for å bringe evangeliet dit. Det førte til at Tage Sjöberg grunnla menigheter i Hellas, Tyrkia, Iran, Pakistan, Japan, Thailand og på Sri Lanka! Bokens innhold grep meg så sterkt. Å se Tage Sjöbergs engasjement, hans villighet til å lide og ofre, hans helhjertede overgivelse til Kristus, gjorde noe med meg. Mens landskapet, og Europas storbyer, rullet forbi oss mens jeg satt og så ut av togvinduet ble en bønn født i mitt hjerte: "Gud, jeg gir deg resten av mitt liv, til det du ser at Du kan bruke meg til! Gi meg en pionerånd, gi meg nød for sjelene, for alle som går evig fortapt uten Deg!" I by etter by hvor vi var, kjente jeg på den samme nøden. Nøden for Europas fortapte! Jeg ba: "Gud gi meg helsen tilbake, gi meg styrke til å gå, gi meg vilje til å lide." I går traff jeg en kjær pastorkollega i Det Norske Baptistsamfunn. Han deler samme lengsel. Jeg spurte om vi ikke skulle reise sammen, og det var han veldig åpen for. Be sammen med oss, at vi finner muligheter til å satse på pionerarbeid. Europa trenger desperat evangeliet!

Ingen kommentarer: