fredag, september 11, 2015

13 år i vietnamesisk fengsel: Hele mitt liv tilhører Herren

I 1967 ble vietnamesiske  Francis Xavier Nguyen (bildet), biskop. I 1975 ble han arrestert av det kommunistiske regimet og tilbrakte 13 år i fengsel.

Hans historie er både dramatisk og gripende. I 2002 kom hans bok: 'Fem kornbröd och två fiskar' ut på det svenske forlaget Catholica. Det er en liten bok på knappe 100 sider, men du verden for et innhold! Og hvilken livsvisdom! Hør bare:

'Alle fanger, inklusive meg selv, ser hvert eneste minutt frem til dagen man skal settes fri. Men jeg bestemte meg for følgende: Jeg skal ikke vente. Jeg skal leve i nuet og fylle hvert øyeblikk til randen med kjærlighet'. 

Kilden med kjærlighet som han taler om er eukaristien. Hver dag feiret han messen med noen dråper vin som ble gitt ham under påskudd av at det var magemedisin og med noen smuler med brød.

Francis Xavier Nguyen var 48 år gammel når han ble arrestert, en mann i sine beste år. Hva var meningen med det? Da lærer Jesus ham følgende:

'Hvorfor plage deg med det? Du må kunne skille mellom Gud og Guds verk ... Du har valgt Gud, ikke Hans verk'.

Når han ligger der, utslått, syk, omgitt av mennesker med harde hjerter, hører han Gud si:

'Francis, du er fremdeles svært rik. Du har Kristi kjærlighet i ditt hjerte. Elsk dem slik som Jesus elsker deg'. 

Ingen kommentarer: