mandag, mars 11, 2019

Mikael Hallenius og åndelige foreldre

Mikael Hallenius er et nytt bekjentskap for meg. 48 åringen, som opprinnelig kommer fra Columbia og som ble adoptert i Sverige, er i dag pastor, menighetsplanter og lærer i kirke- og misjonsstudier ved Örebro teologiske høgskole. Han var en av hovedtalerne på Pastor- og lederdagene til Det Norske Baptistsamfunn i forrige uke, og det var her jeg fikk anledning til å lytte til ham og snakke med ham. Det var en ubetinget glede.

Jeg ble så grepet av hans undervisning om 'åndelige foreldre', et tema jeg selv har vært opptatt av lenge og som jeg selvu har talt om i ulike sammhenger. Jeg anser nemlig temaet som, ikke bare interessant, men særdeles viktig. Jeg skal forklare hvorfor, men først dette:

Mikael Hallenius innledet sitt seminar med å fortelle om Hans Johansson (1950-2008). Hans skulle nemlig bli en far for Mikael Hallenius. Det ble spesielt for meg. Jeg har tidligere fortalt mine blogg-lesere om hvordan jeg traff Hans Johansson på Bjärka Säby, og om hvordan dette møtet skulle få en helt avgjørende betydning for meg i en utfordrende og viktig fase av mitt liv. Hans Johansson så meg. Da mener jeg: virkelig så meg. Hans enorme tilstedeværelse, hans evne til å lytte og hans åndelige råd hjalp meg virkelig.

Å få møte en av Hans sine åndelige sønner var derfor en stor og svært gledelig overraskelse.

Mikael Hallenius var en så ekte, ærlig og ydmyk forkynner som jeg setter pris på. En mann med en ømhet og et stort hjerte som vitner om sant levd liv. Dette var ikke en forkynner som presenterte en teori, men noe han selv levde.

Vår tid trenger desperat åndelige foreldre. Både åndelige fedre og mødre.

Vi kurses jo i alt i dag, men det åndelige livet skal vi klare å leve på egenhånd. Tror vi. Men det går s mye lettere om vi har en medvandrer, en moden kristen som har gjort seg erfaringer med livet - og  med Gud. Dyrkjøpte erfaringer.

Når jeg har fått lest 'Spår av den osynlige', skal jeg komme tilbake til den. Nå ville jeg bare introdusere deg for Mikael Hallenius. Han er defintivt en mann jeg kommer til å lytte til fremover.


Ingen kommentarer: