onsdag, mars 20, 2019

Gud tilgir deg

'I morges mediterte jeg over Guds iver etter å tilgi meg, slik det står i disse ordene: "Så langt som øst er fra vest, tar han syndene våre bort fra oss." (Sal.103,12) Midt i alle forstyrrelsene ble jeg rørt av Guds lengsel etter å tilgi meg igjen og igjen. Hvis jeg kommer til Gud med et angrende hjerte når jeg har syndet, er Gud alltid der for å omfavne meg og gi meg en ny start. "Barmhjertig og nådig er Herren, sen til vrede og rik på miskunn."

Det er vanskelig for meg å tilgi noen som har såret meg dypt, spesielt når det skjer mer enn en gang. Jeg begynner å tvile på oppriktigheten til den som ber om tilgivelse for andre, tredje eller fjerde gang. Men Gud holder ikke tellingen. Gud venter bare på at vi skal komme tilbake til ham. Han er ikke bitter eller hevngjerrig. Gud vil bare ha oss trygt hjem. Herrens miskunn er fra evighet til evighet."

- Henri Nouwen: Du er elsket, Luther Forlag 2019, side 90.

Ingen kommentarer: