torsdag, januar 06, 2022

En reise inn i mystikken - Hellige trekongers dag


 "Fremtidens kristne vil enten være en mystiker eller vil ikke eksistere i det hele tatt."

—Karl Rahner

I dag markerer vi slutten på juletiden og begynnelsen av helligtrekongerstiden – «å vise frem» eller «åpenbaringen» av Guds nærvær til usannsynlige mennesker på usannsynlige steder. På denne dagen minnes kirken de vise menns reise for å søke Kristusbarnet; vi feirer deres ankomst til krybben med lengsel i deres hjerter og gaver som passer for den som ville være vår konge, vår prest og vår Frelser. Og det var en farlig reise!

I nok en merkelig vri på julehistorien var det hedenske astrologer som var blant de første og mest ærede besøkende til krybben. Selv om deres var et yrke som var uttrykkelig forbudt i jødisk lov (den moderne ekvivalenten til de som leser og tolker horoskoper!), ble de ønsket velkommen, og gavene deres ble mottatt. Men de kom nesten ikke hjem i live.

Et av de mest slående elementene i julehistorien er dens ufullkommenhet i forhold til enhver form for menneskelig standard. Ingen av omstendighetene rundt Jesu fødsel var ideelle. Marias baby ble født utenfor ekteskap. Da tiden for fødselen hennes kom, var Maria og Josef på veien på grunn av politiske krefter som var utenfor deres kontroll. Det var ikke noe bra sted å ha babyen, så de endte opp med å dele denne velsignede begivenheten med husdyr på stedet der dyrene ble holdt.

Utover disse intime ufullkommenhetene var det ytre landskapet veldig dystert. Jesus ble født inn i en tid med politiske og religiøse omveltninger. Kong Herodes, en usikker og voldelig mann, var ved makten på den tiden, noe som skapte et svært farlig og ustabilt miljø for alle som truet ham. De vise mennene, til tross for all deres "visdom", var faktisk mer en hindring enn en hjelp i utfoldelsen av julehistorien: de tipset Herodes om at det var en potensiell tronarving som ble født i Betlehem. Dette sendte Herodes ut i et sjalu raseri som fikk ham til å beordre det som nå er kjent som «slakt av uskyldige» – drap på alle guttebarn på to år og under.

Dette var farlige tider, og ingen av de store aktørene i julehistorien hadde kontroll over noe av det. Det var ikke et trygt miljø for åndelig søking, og det var heller ikke en god tid for å innlede en ny åndelig virkelighet i form av en sårbar baby. Men Jesus ble født uansett. Og magikerne forlot hjemlandet og reiste gjennom farlige territorier for å søke denne som ga dem håp.

Ingen av oss er perfekte i vår søken  – minst av alle disse «kloke». Men til tross for alt deres dårskap, handler historien om de vise menn om en lengsel etter Gud som ikke kan dempes, uansett hvem vi tror vi er. Tilsynelatende hadde de nådd grensene for menneskelig visdom for å virkelig tilfredsstille menneskehjertets lengsel. Midt i den kunnskapen de hadde satt sammen, var det en åndsfattigdom som bare kunne tilfredsstilles gjennom et personlig møte med Jesus. Deres lengsel drev dem til å bevege seg utover normene for deres tidligere eksistens for å oppdage en dypere åndelig sannhet.

Historien om magikerne er en pilegrimsreise. Det handler om å være villig til å forlate det som er kjent for å komme til vårt dypere åndelige hjem. Det handler om å søke noe vi ikke helt forstår før vi snubler over det der vi minst venter det.

Hvis vi i det hele tatt er våkne i løpet av denne sesongen, kan vi føle at vi blir invitert til en ny reise for oss selv – en reise som innebærer å forlate kjent territorium for å søke og finne nye måter å åpne oss for Guds nærvær selv (og kanskje mest spesielt) når vi føler at omstendighetene våre ikke tillater det.

Magikernes reise var en farlig reise som satte alle karakterene i julehistorien i fare. De oppdaget, som vi alle må, at den eneste måten å krysse et så risikabelt territorium på er å følge veiledningen som er gitt – enten det kommer fra en uvanlig stjerne, en vennlig engel, en relevant drøm eller en uforklarlig lengsel. De som klarte seg best i utfoldelsen av den største historien som noen gang er fortalt, var de som reagerte umiddelbart på den veiledningen de mottok, uansett hvilken form den kom.

I en veldig ekte forstand var alle de store aktørene i julehistorien mystikere! De var åpne og lydhøre overfor Guds mysterium i Kristus og de merkelige åpenbaringene om hvordan Gud valgte å være i arbeid i verden. De var tilpasset Guds mystiske veier, som alltid er utenfor vår menneskelige forståelse, og som epistellesingen for i dag påpeker, kan slike måter bare oppfattes gjennom guddommelig åpenbaring. (Efeserne 3:1-12)

Mange av oss har et stereotypt syn på hva det vil si å være en mystiker. Vi tror det først og fremst refererer til opplevelsen av ekstatisk forening som bare noen få sjeldne (og veldig rare!) helgener oppnår. Dette er et svært begrenset syn. Sannheten er at mystikere er de som virkelig tror det vi andre sier at vi tror – at Gud er ekte, at Gud er mysterium (det vil si totalt utenfor vår menneskelige forståelse), at Gud kan møtes i dypet av vårt vesen. , og at våre menneskeliv kan være radikalt orientert og lydhør overfor den som alltid er tilstede hos oss

Mystikere er de som er åpne for faktiske møter med Gud som ofte er uformidlet av religiøse pynt. Disse møtene blir ofte gitt til de som befinner seg i utkanten av institusjonelle religiøse strukturer, samtidig som de forblir radikalt forpliktet til det som er det sanneste med vår tro. Mystikere er de som har en lengsel etter Gud som er så dyp at de tar radikale valg for å søke Gud og svare på Guds ledelse i deres liv. Som den tyske teologen Karl Rahner berømt påpeker: "Fremtidens kristne vil enten være en mystiker eller ikke eksistere i det hele tatt."

I sin bok 'Understanding Christian Spirituality' skriver den katolske teologen Michael Downey "Det åndelige liv og spesielt dets uttrykk i mystisk erfaring er ikke så mye et spørsmål om å strebe etter høyder av mystisk forening mellom sjelen og Gud ... Det er snarere et spørsmål om ivareta Guds nærvær med oss og svare på Guds nærvær ved å være helt tilstede for det guddommelige nærvær som alltid er nær."

Dette er den farlige reisen jeg ønsker å være på i år – reisen for å lære å være stadig mer tilstede og lydhør overfor det guddommelige nærværet som alltid er nær – selv når det nærværet beveger og beveger MEG på mystiske måter. I likhet med de "kloke" reisende hvis risikable reise brakte dem til stedet der Guds nærvær ble åpenbart for dem i et bestemt øyeblikk i menneskets historie, ønsker jeg å ta min plass i den lange historien til kristne søkere som deltar stadig mer. i det guddommelige liv slik det uttrykker seg unikt i dette øyeblikket av menneskets historie. Det er et øyeblikk som er ufullkomment og farlig og gravid med muligheter på samme tid!

Ruth Haley Barton, 2020. Norsk oversettelse: Bjørn Olav Hansen (c)

Ruth Haley Barton:

(Doktorgrad i teologi fra Northern Seminary) er grunnleggende president og styreleder for Transforming Center. Hun er lærer, erfaren åndelig veileder (Shalem Institute) og retrettleder, hun er forfatter av en rekke bøker og ressurser om det åndelige livet, inkludert 'Life Together in Christ', 'Pursuing God’s Will Together', 'Strengthening the Soul of Your Leadership', 'Sacred Rhythms', og 'Invitation to Solitude and Silence'.

Ingen kommentarer: