fredag, desember 21, 2007

Dersom Jesus ikke var blitt kjød


Efraim Syreren er blitt kalt Den Hellige Ånds harpe, for sin poetiske teologi i hymner. Efraim, som var født i Mesopotamia, flyttet i 363 til Edessa hvor han bodde til sin død. Han skrev også bibelkommentarer og representerer Den syriske kirkes gullalder. Jeg gjengir her en svært sentral tekst som handler om Inkarnasjonen, og jeg gjengir den fordi det også idag finnes de som fornekter at Jesus er sann Gud, og sant menneske. Den tidlige kirken tok et kraftig oppgjør med denne villfarelsen, noe teksten til Efraim Syrer klart viser:


Dersom Han ikke var kjød,
hvem var det da som lå i krybben?
Og dersom Han ikke var Gud,
hvem var det englene kom for å lovprise?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem ble da svøpt i et linklede?
Og dersom Han ikke var Gud,
hvem var det gjeterne tilba?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem var det Maria gav bryst?
Og dersom Han ikke var Gud.
til hvem ofret vismennene gaver?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem var det Josef omskar?
Og dersom Han ikke var Gud,
til hvem sin ære skjøt en stjerne
gjennom himlene?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem falt i søvn i båten?
Og dersom Han ikke var Gud,
hvem truet vinden og sjøen?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem var det fariseeren
Simon spiste sammen med?
Og dersom Han ikke var Gud,
hvem tilgav syndene
til synderinnen?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem tok imot spytt i ansiktet sitt?
Og dersom Han ikke var Gud,
hvem pustet Den Hellige Ånd inn
i ansiktene til apostlene?


Dersom Han ikke var kjød,
hvem ropte ut: "Min Gud,
min Gud, hvorfor har Du forlatt meg?"
Og dersom Han ikke var Gud, hvem sa:"Fader forlat dem,
for de vet ikke hva de gjør."


Dersom Han ikke var kjød,
hvem sine naglemerker og sidesår
var det Tomas rørte ved?
Og dersom Han ikke var Gud,
til hvem ropte Tomas:
"Min Herre og min Gud."

1 kommentar:

Anonym sa...

Veldig bra. Faktisk!